vrijdag 6 november 2015

De scheve sjaal


Voor ik aan de laatste ruche begon heb ik het garen, 
wat ik nog had, gewogen - er was nog 30 gram.
Toen de ruche klaar was had ik 688 steken op de pennen
om af te hechten
en was er 20 gram garen opgebruikt.

Het patroon is heel ingenieus opgebouwd:
vóór je aan de ruche begint, rijg je een life-line door alle steken, die je op de pen hebt staan.
Daarna begin je aan de ruche, waarbij flink gemeerderd wordt.
Na 10 toeren hecht je alle steken af en gaat terug naar je life-line.
Dar neem je de oorspronkelijke steken weer op de pen
en gaat verder met het gewone patroon.

Met de overgebleven 10 gram kan er niet nog een rand met een ruche gebreid worden,
dus: de sjaal is klaar!


Maar hij is nog steeds scheef  ("wînsk" heet dit in het Fries)
Hier en hier kun je lezen, dat het al meteen niet lekker zat.


Maar nu was ik er he-le-maal KLAAR  mee:
in de euchalan en 
in de houdgreep op het vloerkleed!!
Met een doosje vol spelden hoop ik nu de zaak recht te trekken.

Wordt vervolgd...

2 opmerkingen:

nelleke markesteijn zei

Zo te zien is dat recht trekken goed gelukt!! Gelukkig, want het is een hele leuke sjaal met al die ruches!!
Daar krijg je vast veel plezier van!!
Groetjes, Nelleke

Marloeskreatief zei

Dat moet toch lukken ,hij is enig geworden