donderdag 6 november 2014

Breien met Arne & Carlos


Het nieuwste boek van Arne & Carlos heet : Arne & Carlos breien op hun sloffen. is weer erg leuk!
Ze hebben drie verschillende modellen uitgewerkt in allerlei uitvoeringen, zodat er voor iedereen iets te vinden is. Het ziet er allemaal weer zo leuk uit, dat mijn handen begonnen te jeuken: de sjaal is bijna af.... en wat doe ik dan? (alsof je niet stil mag zitten...maar dat doe ik mezelf aan, toch?).
Allemaal leuk en helemaal niet moeilijk. Eerst breien, dan in de wasmachine om te vilten, daarna heb je heerlijk warme slofjes.


Toch dacht ik nog even verder - zoiets heb ik al eens gedaan, jaren geleden. 
Even zoeken in de kast....
en ja, daar zijn ze!


Die zijn ook niet mis... volgens mij een patroon uit Handwerken Zonder Grenzen. Eerst de rood/grijze gebreid en daarna ook die groen/witte met de hoge rand. Ik weet ook nog, dat die rode erg groot waren en dat ik toen zelf bedacht, dat ze wel met de bonte was mee konden draaien. Doodeng! Maar geweldig gelukt. Ze liggen nu weer klaar, want het is heerlijk warm aan je voeten.

Toch ga ik het basispatroon bewaren, want het is ook en erg leuk kadootje ...

En de sjaal, kwam al even ter sprake - bijna klaar... Ik ben met de tweede plooienrand bezig.
Eerst met die 547 steken een stuk breien: 30 recht, 30 averecht. Nu ben ik er aan toe om de plooien te maken:





10 steken opnemen op een kabelnaaldje, de volgende 10 (is hier 5 averecht en 5 rechte steken) op de tweede naald, dan de beide korte naaldjes achter het werk vouwen (gaat heel gemakkelijk) en dan komt het: insteken door alle eerste steken op de drie naalden, omhalen en één voor één de steek overhalen. Dan heb je de drie steken tot één steek gemaakt. Zo brei alle steken samen en dan is het een plooi.... Daarna doe je hetzelfde met de volgende 10/10 steken.

Beetje prutsen, maar niet moeilijk.

Het probleem met het blog is nog niet opgelost, dus reageren is misschien niet mogelijk. 
Je kunt me bereiken via mijn email, dat je vind als je links bovenaan het blog op ` mijn volledige profiel` klikt.

4 opmerkingen:

Gonny zei

Hallo Irene, hier ben ik dan om te testen of reageren weer mogelijk is.
Ik heb wel een Google+ account, maar ik weet niet of dat nog van invloed is nu.
In elk geval ben ik ook benieuwd of deze reactie onder je bericht komt te staan.
Groetjes!

Marguerite zei

Jippie! Je bent weer 'normaal'.
Kan weer reageren.
Leuk boek. Heb hier het boek Noors breien van ze, uit de bieb, liggen.wat een heerlijke boeken.

Annie Kingma zei

Soms heeft blog kuren en is het zo weer goed.
Zo was mijn leeslijst een tijdje weg, mar ook zo weer terug gekomen
Mooi breiwerk, gezellig winter werkje
Fijn weekeinde
Groetnis Annie

Anny zei

Ja, ja, een beetje prutsen... het ziet er goed uit hoor! Bij de eerste rand heb je erg getobd herinner ik me. Maar nu gaat het duidelijk makkelijker. Supersloffen. Die komen nu weer goed te pas. Het boek had ik vorige week in handen. Maar dacht: "An, je doet het niet hoor!"
Gezellig weekend.