Posts tonen met het label Keltische kantpatronen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Keltische kantpatronen. Alle posts tonen

maandag 29 december 2014

Omslagdoek met Keltische kantpatronen




Dit is het filmpje, waarin de Kitchener steek uitgelegd wordt. De hele uitleg komt neer op een paar woorden: knit, slip, purl en purl, slip, knit. Dat staat dan voor de manier, waarop je met je (borduur)naald insteekt.


Technisch is het nog een Baffo, want nog niet opgespannen, maar het lijkt toch al heel mooi.
Het is een patroon, waar je goed bij moet opletten. Patroonmarkeerders  zijn echt nodig om het overzicht te houden. Toch zijn de afzonderlijke patronen niet heel moeilijk. De ingebreide plooien met de bijzondere opzetrand maken het prachtig af. Hier (klik) en hier (klik) kun je lezen over het begin.



Mooi, hé?

zondag 28 december 2014

Een B-affo!!



Een B-Affo? 
Ja - een Bijna-Affo, dus!
Een maand geleden had ik de sjaal mee naar boven genomen om er in alle rust aan te werken. Beide delen moeten met de Kitchener Stitch aan elkaar gezet worden. Omdat ik er al eerder mee bezig was geweest, wist ik wel, dat concentratie daarbij heel belangrijk is. 

Gisteravond ben ik begonnen; filmpje op YouTube zes keer bekeken, alle steken op beide naalden geteld (jaa... evenveel: 174 op elke pen) 
En toen begonnen - briefje erbij met de volgorde: knit, slip, purl(voorste pen 2 steken) - purl, slip, knit (achterste pen 2 steken- steeds 4 steken bewerken. 
Ging heel goed en ik begreep eindelijk echt, hoe het werkt met die steek.

Er werd geroepen, dat er iets moois op tv zou komen, dus gezellig op de bank, morgen verder.






Vanmorgen verder: en daar zie ik (zes steken terug) er is een steek gevallen!!!
Terug!
#&*@#%

Diep adem halen,

de steek weer ophalen met de haaknaald.







En ja, het gaat prima - rechts van de beide breipennen ontstaat een prachtige ribbel. Geen mens, die ziet, dat daar twee stukken aan elkaar gefröbeld zijn.




Arwen zorgt voor tegenwicht, terwijl ik voorzichtig bezig ben. Je moet een draad hebben, die drie keer de breedte van je breiwerk heeft. Dus... bijna 2,5 m. garen dubbel in de naald en dan maar met beleid doorsteken. Ik hoef nog maar 15 steken, dat ga ik nu eerst doen! Dan heb ik een Affo...

zondag 1 september 2013

Plooirokje



Het is alsof ik een plooirokje aan het breien ben... dat gedoe met de drie naalden ging heel goed. De plooien zitten er prima in.
Nu ben ik begonnen aan het volgende deel van de sjaal. In het midden zit een breed kantpatroon met daarnaast aan elke kant een kabelgedeelte. Ik heb de eerste patroonronde gehad en op de onderste foto zie je  al een stukje van de kabel zitten.

Het is concentratiewerk, deze sjaal. Het rapport van de verschillende patronen is niet hetzelfde. Het middendeel gaat over 20 naalden, de kanten gaan per 12 naalden. Opletten! Gelukkig zat er bij het latste nummer van Simpel Breien schattige markertjes. Meteen in gebruik genomen en het ziet er nu zo schattig uit!


Toen ik een stukje achteruit moest breien, werd er vanaf de andere bank gemompeld: "Waarom maak je niet eens iets eenvoudigs?" 

dinsdag 27 augustus 2013

Plooien breien


Zie dit er niet leuk uit? De eerste plooien zitten erin - was ik wel benieuwd naar hoe je dat voor elkaar krijgt. Hier zie je ook heel goed de kleine knoopjes van de opzet rand. Het lijken wel picootjes....


De beschrijving is heel duidelijk: 10 steken op het eerste kabelnaaldje zetten, de volgende 10 steken op de tweede overnemen. De drie pennen achter elkaar vouwen en dan steek met je rechternaald door de eerste steek van elke pen en breit ze samen.

Als je het doet is het heel eenvoudig.


vrijdag 23 augustus 2013

Met horten en stoten - nieuw breiwerk


Daar hangt ze dan, in al haar glorie! Met dit licht zie je het patroon zo mooi.


Intussen is het garen het volgende werkstuk ook binnengekomen en heb ik een proeflapje gebreid. Alle handige piefjes erbij en na zorgvuldig meten is de pendikte goedgekeurd.

Maar, je ziet het wel aan het bolletje op de foto - niet zo'n flitsende start als ik hoopte. Hoe moeilijk kan het zijn - de Channel Island opzetmethode geoefend en die zit in de vingers. Dan is het een kwestie van genoeg lengte opzetgaren om dit te doen. In het patroon staat, dat je plm. 2.75 m, garen dubbel moet nemen en dan gaat opzetten. 

Prima, appeltje eitje.

Alleen, heel moeilijk tellen (547 steken), draad toch wat te kort - overnieuw...

Toen had ik 574 steken opgezet en al breiend ontdekte ik dat pas in de tweede toer, als je het patroon voor de plooien gaat uitzetten. (zal wel te maken hebben met "niet goed lezen") .  
Okee, overnieuw, opzetdraad weer te kort! 

Intussen zit ik zeer geconcentreerd in het atelier op te zetten en te tellen. Zo blij met de markertjes, die ik vorig jaar kocht op de Weefmarkt.
Telefoon gaat!
Nee, ik kom niet aan de telefoon! 
Snap dat dan!
Als ik niet opneem, dan wil ik niet!
 Ik ben er even niet niet! 
Kan toch wel eens een keer! 
Action Man schrikt zich te pletter...

Maar.... (zachte muziek...) de steken staan erop, precies genoeg, draad was lang genoeg, patroon is op gang gebracht, het zal weer goed komen!