maandag 14 november 2022

Knopen doorhakken


Ineens zag ik het: het klopt niet!
Getsie!!
Het was toch al zo'n gedoe met dat patroontje:
één herhalend voor de achterkant en aan de voorkant
nét even anders. 
En als je dan de hiel gebreid hebt en ook alles
weer bij elkaar gekregen hebt om de voet te gaan breien, 
zit er een eindje terug, die fout. 

Maar goed, diepe zucht, uithalen!
Eén voordeel: vrij dik garen, dus dat neemt 
gemakkelijk weer op.

 

Dit mag er wezen toch?
Dat grijze rolletje is een omslagstukje, zodat er straks
een muizentandjesrand langs de bovenkant komt. 



Dan de volgende knoop waar ik al een hele tijd over na dacht:
wat te doen met alle quiltstofjes, die ik niet meer gebruik?

Ze jaren al in die oude koffer, maar je hoort ze toch steeds roepen....

Dit weekeinde was ik er klaar mee:
Ik bewaar val elk "mooi" lapje 10 centimeter
(en de zelfkantjes)
de rest gaat weg!!!

Bij Cordi Atelier in Groningen is een groep,
die droomdekens  maakt voor chronisch zieke kinderen. 
Daar is vorig jaar al een tas vol lapjes heen gegaan.
Ze kunnen vast wel weer wat gebruiken.



Intussen heb ik al een stapeltje zelfkanten én 10 centimerstukjes liggen
De twijfelgevallen liggen apart - daar gaat nog een tweede keuringssessie
over komen: Soleiado stoffen mogen niet weg en
die prachtige batiklapjes....

Eerst maar even bij de wasmand met scraps geparkeerd.



Want, ja - er is nog wel dat bakje met zeshoekjes,
Dan kan ik nog wat genieten van al dat moois.

Dus: van die volle koffer naar een tas en een stapel stroken
is al een hele prestatie, vind ik.

Alleen is er dan nog het moment van afleveren:
ga ik wél of niet die verleidelijke winkel in?

Anni heeft die prachtige collectie met Kaffe Fassett
stofjes, die passen schitterend in het zeshoekjesplan.

Even binnenkijken is toch niet erg? Er zijn namelijk 
ook die schitterende borduurgarens en breiwol....




4 opmerkingen:

Marguerite zei

Ohh een fout!
Achteruit breien dat doe ik dan ook.
Het blijft anders storen.
Lapjes wegdoen.
Gelukkig hoef ik daar nog lang niet over na te denken.
Quilten blijft te leuk

conny's quilts en creaties zei

Wat een prachtig brei patroon. Uithalen is nooit leuk, maar nu ben je extra blij met het resultaat. Lastig hoor om te kiezen wat wel of niet weg mag. Goed om te weten van die groep bij Cordi. Kan nog eens van pas komen.

miekequilt zei

Gewoon uithalen en weer verder gaan. Misschien ziet niemand de fout, maar j́íj́ ziet het wel. Dus helaas, er is geen andere oplossing.
Wat een uitzoekerij hè, al die lapjes. Maar het is heerlijk om ze weer even gezien te hebben en er een mooi doel voor te vinden. Bedankt voor de tip!
En je mag zeker wel even naar binnen, die lapjes willen ook een fijn tehuis krijgen.

Anoniem zei

Oh, achteruit breien is altijd zo zuur!
Mijn lapjes zijn naar een onbekende kringloop gegaan. Niet alles natuurlijk. Al in februari heeft het bedrijf dat mijn moeders huis ontruimd heeft daar voor gezorgd. Heerlijk . Ik heb het nog niet gemist. Anny