maandag 28 juni 2021

Roestig...

 


Het lijkt me interessant om eens met roestig materiaal te werken.
In een artikel stond, dat je met spelden in je stof een goed effect
kunt krijgen. 
Dus: een linnen servet,
spelden er in steken en daarna 
dacht ik aan nietjes....
Dubbelvouwen en nieten, kijken wat er gebeurt!
Volgende stap: heel veel zout  er over strooien
en dan nat spuiten met de plantenspuit. 
Laten staan en afwachten,
wel nat houden zodat zout, water en lucht
hun werk kunnen doen. 


Na een week ben ik bezig alle spelden er uit te halen.
Die nietjes zijn wel een dingetje: helaas niet zo'n handig
verwijderapparaatje bij de hand. 
Conclusie tot nu toe: de spelden geven stipjes,
de nietjes roesten heel snel en heftig, waardoor het streepjes worden.

Zo meteen eerst goed spoelen en daarna op de hoogste stand strijken,
zodat de roestplekken permanent worden.
In het artikel heeft het roestproces 10 dagen geduurd,
een goed idee voor een volgende keer.





Gewassen en heet gestreken, klaar voor gebruik.
Erg interessant om te doen: nietjes roesten zodra ze nat worden en maakten hier flinke kleurvlakken.
Spelden hebben echt meer tijd nodig, ik heb er vooral spikkels van gekregen. Dus die 10 dagen in het artikel is een goede richtlijn. 
O ja, het begin was met kroonkurken, vooral oude, geroeste zoals je ze op straat vindt. De nieuwe heb ik platgeslagen met een hamer op het servetje gelegd. Toen het natte lapje opgerold en met touw er voor gezorgd, dat de kroonkurken goed ingesloten zaten. Nog meer touw er om gewikkeld, opgehangen aan de pergola in weer en wind…. Na twee weken ben ik met de spelden begonnen. De kroonkurken hebben cirkel in de stof achter gelaten. Maar ook dit geleerd: laat maar een week of 3/4 hangen voor een duidelijk effect. 
Ga ik er nog eens mee bezig? Ja! Experiment is zeker geslaagd.

3 opmerkingen:

conny's quilts en creaties zei

Wat leuk om zo te experimenteren. Ik ben benieuwd wat je met de lapjes gaat maken.

miekequilt zei

Wat een leuk effect zeg. Ik dacht altijd dat het een heel ingewikkeld proces was, maar jij laat zien dat het ook snel kan. Heeft het al een bestemming?

Elizabeth zei

Dat is een gaaf experiment! Roest is eigenlijk een prachtige kleur en wat leuk om zo verrassende afdrukken in je stof te krijgen. Ik snap dat het naar meer smaakt..