maandag 10 mei 2021

Boekjes maken - nieuwe mogelijkheden

 




Een tijdje geleden kocht ik dit boek van Rachel Hazell
the travelling bookbinder (ze is ook te vinden
op Instagram).
Allerlei eenvoudige manieren om bijzondere boekjes 
te maken. 
Je ziet er al twee staan: de linker is van aquarelpapier
met in de vouwen extra pagina's voor aantekeningen
of lieve briefjes. De voorkant is versierd met
een stiksel, gemaakt van een paar restlapjes
die op- en naast elkaar vastgenaaid zijn. Een lintje
is meteen de sluiting. Dit kan ook veel groter 
gemaakt worden en van bedrukt papier (of 
zelf versierd papier...).

Het tweede prototype is weer van aquarelpapier gemaakt.
Het heeft kleine vakjes, waar ik oude postzegels 
ingestoken heb.
Op de foto hieronder staat het iets meer open. 
Voorop een konijntje van dun hout, komt vast bij Action 
ofzo vandaan, paasversiering, denk ik. 



Het derde boekje is ook al gemaakt.
Ik ga van elk model een prototype maken en 
daarna kijken hoe ik het met eigen papier 
nog een keer kan maken. 



Het restantenwerkstuk vordert ook:
naaimachine stiksels langs de bloemen en blaadjes.
De gordijnstalen rafelen gemakkelijk,
dat vind ik vervelend, dus een beetje omslaan en
met perlé garen vastgezet. 


Misschien even op de foto klikken voor een beter zicht?

Intussen heeft Julia ons verrast:


Sinds ze een tijd geleden 5 dagen kwijt was,
wordt elke avond dit gereedschapskarretje voor
het kattenluik geschoven.
Ze weet het ook:  binnen komen, deur op slot,
karretje er voor - naar binnen en dan van de Baas
iets lekkers krijgen. 
Om 6 uur de Vrouw uit bed roepen, dan mag je weer naar buiten.

Tot mijn grote verbazing werd ik vorige week op een ochtend
niet wakker gemaakt door een ongeduldige kat.
Vreemd,
 naar beneden
 - ze zal dan wel in de keuken zijn -
niet dus -
stond ze BUITEN voor de tuindeur te roepen...

Had ze dus dat zware karretje (geloof me: het is ZWAAR -
vól gereedschap van de Baas) aan de kant gewrikt!

En dan niet vertellen waarom ze dat ineens bedacht had, hé.

4 opmerkingen:

Marguerite zei

Wat zijn ze slim hè

miekequilt zei

O, dat boek heb ik al twee jaar. En papier, en een priem. Maar ik heb er nog nooit iets uit gemaakt. Dus nu ben ik een beetje jaloers, maar ga ik mezelf ook eens aanpakken. Hup, van de week eens aan de slag gaan.
Bedankt voor de inspiratie.

Anny zei

Het is een vreselijk leuk boek. Ik maakte er al wat boekjes uit. Er is ook een heel leuk boekje uit een vel papier. Dat kostte wel wat hoofdbrekens herinner ik me.
Wat een boefje is Julia! Dat moet toch een hel klus geweest zijn om doe lade te verschuiven?

Evelyne zei

Hi Irene. Ik zit net je kattenverhaal te lezen. Overkwam mij ook. Ik heb nu een kattenluik wat je zelf op slot kan doen en kan openen. Werkt prima!