vrijdag 21 september 2012

Boekentip - Honderd Jaar



Ik kreeg een tip van mevrouw Rafel: of ik "Honderd Jaar" van Herbjorg Wassmo ook gelezen had?

Nee, dat niet - maar heel toevallig had ik het die dag net op de tafel met "teruggebrachte boeken" gelegd.  

Dus.... snel terug naar de snoepwinkelvoorboeken (=de bieb). 
Gelukkig, nog niet meegenomen. 

Wat een mooi boek! Het is autobiografisch, ze beschrijft haar eigen familiegeschiedenis. Haar overgrootmoeder, grootmoeder en moeder komen aan het woord. Ook haar eigen verhaal zit erin verweven. Het speelt in Noord-Noorwegen en je leest hoe hard de vrouwen daar voor hun gezin moesten werken. Het gaat vooral over het bevechten van je eigen vrijheid en wat dit kan kosten.

Zelf zegt ze: "Dit boek is een zoektocht naar voormoeders en hun mannen. Maar het is een grote familie, en iedereen schreeuwt om gezien te worden". 
Het verhaal slokt je helemaal op. Ik moest het nu en dan even wegleggen om er over na te denken. Ik vind dit een boek wat je vaker kunt lezen, omdat je dan de familieleden hun plekje kunt geven en hun banden met elkaar beter gaat begrijpen.

Prachtig!



1 opmerking:

Anny zei

Fijn dat het boek je zo in haar greep hield. Ik heb veel van haar boeken gelezen, er is ook een trilogie, waarvan ik de titel even kwijt ben... en er is nog een reeks van 3 boeken ook een trilogie waarvan het eerste het boek Dina is, en waar ook een boek Bejamin in voorkomt, dezelfde Benjamin die je ook in Honderd jaar tegenkomt...