woensdag 19 augustus 2009

Vitrines met verzamelingen




Vorige week is de inhoud van beide vitrines in de bibliotheek weer vervangen. De ene is nu gevud met een collectie Russisch lakwerk. De eigenaar heeft voor zijn werk een tijd in St. Petersburg gewerkt. daar kwam hij in aanraking met de matroesjka-poppetjes. Hij vond het heel interessant, want elk setje poppen is weer anders beschilderd. Hij heeft daarna niet alleen poppen gekocht, maar ook eieren en sieradendoosjes (fedoskino's). De verzameling komt prachtig uit in het licht van de vitrine. Je kunt alle verschillende miniatuurvoorstellingen heel goed bekijken.





Boven is de vitrine gevuld met een heleboel poëzie-albums van verschillende eigenaressen. Ik heb iemand gevonden met drie albums uit haar familie: haar overgrootmoeder heeft in 1891 in het album van haar oma geschreven. Haar oma in dat van haar moeder en in haar eigen album zien we het versje van haar moeder.
Er ligt een Hongaars album met prachtige tekeningen en versieringen. Ook een paar albums uit de jaren 60, die ik opengelegd heb op een pagina waar een jongen geschreven heeft.


Eén album heeft een geborduurd plaatje, zoals vroeger bij sigaretten ingesloten zat. Wat opvalt is, dat dezelfde versjes steeds terug komen. Ook de openingsversjes zijn hetzelfde. Ik vond een site met Friese versjes: http://www.poesyalbum.nl/ en  er is nog veel mee te vinden op Internet. Zo nu en dan krijg ik een oma aan de balie op zoek naar boekjes met versjes. Er moet iets in het album van een kleindochter. Hoewel ik dacht, dat ze tegenwoordig meer vriendenboekjes hebben...

Geen opmerkingen: