donderdag 8 juli 2021

Boekjes maken

 



Boekjes maken - van papier en/of van textiel - ik krijg er geen genoeg van.

Laatst las ik een interview met Mandy Pattullo
zij gebruikt de omslagen van oude portemonnees 
en maakt daarin textiel pagina’s.
Nu had ik net in het naaikistje van mijn moeder linnen zakjes gevonden.
Ik denk, dat ze nog van mijn Pake zijn geweest. 
Vroeger was je als postbode ook vertrouwenspersoon en bracht je voor boeren geld weg.
Ik denk, dat Beppe de zakjes bewaard heeft, omdat ze nog zo mooi waren.

Als je een zakje dubbelvouwt, heb je een stevige omslag voor een boekje, toch?
Logisch, niet?

Dus, lapjes erbij en uitproberen:



Een zijde borduursel, ook bewaard - zat dat vroeger niet bij de sigaretten -
als kind vond ik het al zó mooi.
Dat is perfect voor de voorkant!


De binnenkant van het omslag is nu ook af. 


Een mooi goudborduursel op een bijna vergaan stukje zijde. 
Herkomst onbekend.

Nu verder met de pagina’s - eerst op een oud servetje. Maar dat viel tegen, 
want hoe verstop je de steken waarmee je op de voorkant iets vastzet?
Dat vraagt om ingenieus denkwerk. 
Kan natuurlijk, Mandy gebruikt stukjes deken of resten van quilts. 

Bij de kringloop vond ik een molton onderdeken.
Lichtflits: dik genoeg om er door te steken zonder zichtbare steekjes
aan de andere kant. Voor 2,50 euro van mij.
Een wasbeurt later is er al een strook gescheurd:


Tevreden werk ik verder…..het werkt prima!

5 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat ontzettend leuk om zulke mooie zakjes te gebruiken. Het zijn werkelijk juweeltjes geworden. Ik blijf het geweldig vinden wat je maakt en ben zeker van plan na de verhuizing ook dit soort leuke klein (er) e werkjes te gaan maken.

Elizabeth zei

Joh..., wat prachtig! Je hebt dit echt in je vingers. Die zakjes van je opa zijn super om hierbij te verwerken. Van het één komt het ander en ik denk dat je heel veel moois hebt liggen (hebt verzameld) om mee te werken.

conny's quilts en creaties zei

Wat een prachtige omslag is het geworden

Anny zei

Wat leuk om die oude zakjes te kunnen verwerken. Het ziet er weer geweldig uit.

Ipie zei

De zijden vogel is een zogeheten “zijdje”. Waarschijnlijk is deze van de firma Turmac. Eind jaren 20 van de vorige eeuw zaten deze plaatjes bij hun sigaren. De grootouders van mijn oma hadden een kruidenierswinkel en zij verkochten deze sigaren met plaatjes.
Ik heb een blikje vol zijdjes die van hen afkomstig zijn.