dinsdag 20 juni 2017

verslag vanuit Mijn Retreat















Het breiwerk, waarover ik het in een vorig blogbericht al had, is af en geblokt.


De afwerking is nog even een bijzonder detail: met een i-cord.
Daarvoor moest je drie extra steken opzetten,
steeds twee breien, en de derde samenbreien
met eentje van de laatste toer van het breiwerk. 
Er ontstaat dan een mooi koordje.


Zo zie je het wat beter. Echt netjes!

Het vakantieborduurtje vordert ook heel goed,
het is één van een serie van BlackBird Designs.
Ik kocht het bij Soed Idee en het werkt heerlijk.



Verder veel in de tuin naar de vogeltjes gekeken;
een merel in het vogelbadje werd belaagd door  drie
pubermussen. Ze had er flink werk aan om ze weg te krijgen:
die gluurders!
Mezen gezinnen, een tortelechtpaar, twee grote houtduiven,
die de besje uit de krentenboom kwamen proeven..
Dat kan allemaal, nu er geen kat meer in deze tuin woont.



Een klein berichtje in het nieuwste nummer ( 102) van HZG trok mijn aandacht: damast in Joure...
mmm -- op dinsdagmiddagen in juni ---precies in mijn vakantieperiode!
Ik bracht een bijzondere middag door in de kleine voorkamer van het Museum aan de Midstraat 99.
Met z'n vijven zaten we knus om de ronde tafel en Tine liet ons een deel van haar verzameling damst bekijken. Ze had een hele stapel voorbeelden kan er heel boeiend over vertellen. Het is fascinerend om kleden met prachtige in geweven motieven te bekijken. Allemaal ontstaan door het effect met de verschillende inslagbindingen.


Een speciaal voorbeeld: het Nationaal Ontbijtlaken in de originele doos.
Je kunt er meer over lezen op het blog van Berthi 

Thuis gekomen ging ik op zoek in mijn eigen kabinetje:



Rechts onderin liggen een paar tafellakens, die ik gekregen heb
en één daarvan hadden we besproken:


                                         geborduurde motieven op de open geweven patronen,
dat is uit de jaren 60. 

Nu is al het damast fris gewassen, ingevocht en zorgvuldig gestreken.
Het ligt er weer netjes bij.
Zo hoort het!





2 opmerkingen:

  1. Jij verveelt je geen moment! Ik vind het wel knap dat je deze leuke dingen ook gewoon doet. Ik zou zo snel weer allerlei huishoudelijke klusjes gaan lopen doen en daar gaat veel tijd mee heen.
    Leuk tafelkleed en dat kastje/kabinetje is toch enig... Dat zou ik ook koesteren hoor.
    Soms kom ik in de kringloop ook van die prachtige kleedjes tegen en dan sta ik te dubben ...
    Fijn vervolg van je retreat hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de sjaal mooi geworden! Het garen doet het heel goed met het patroon. Daar ga je als het wat kouder wordt heel veel plezier van krijgen!
    Zo'n tafelkleed met aïda weefsel ertussen borduurde ik ook zo eind jaren 60. Alleen moet ik nog 1 boeket van de 8... Ohhhh! Damast heeft altijd zoiets deftigs vind je niet?

    BeantwoordenVerwijderen