zondag 5 februari 2017

De week is om gevlogen....


Op weg naar de bibliotheek zag ik, begin van de week, ineens dit vrolijke Eendje..
"Waar gaat dit over?"
Op de deuren staat de 11-Stedenroute afgebeeld,
met het stadswapen van elke stad,
zodat het er heel vrolijk uitziet.
Woensdag stond er een artikel in "Het Bolswards Nieuwsblad"
Vanwege het 75-jarig bestaan van de IJswegencentrale
is het vrolijke wagentje over de stadsgracht geplaatst.

Het is eigenlijk bedoeld om schaatsroutes sneeuwvrij te maken/houden,
maar ja.... bij gebrek aan ijs....

Dat was een leuk begin van de week!

Daarna aan het werk:


Op dinsdagochtend rijd ik de kratten,
die gebracht zijn door de expeditiebus
naar het kantoortje en
begin alles te sorteren:

-boeken van onze bibliotheek,
 die terug komen uit de provincie,
-boeken van andere bibliotheken, die door onze klanten
zijn gereserveerd,
-nieuwe boeken, die moeten worden klaar gemaakt voor de uitlening,
-post voor de verschillende medewerkers,
-posters voor onze activiteiten
...
van alles en nog wat komt er 's morgens binnen.


Dit is het kastje, waar ik de nieuwe boeken sorteer:
bovenaan de jeugdboeken voor collega C.
daaronder de boeken voor volwassenenafdeling,
die doe ik. 
Plus de collectie Groot Letterboeken, die rouleren,
daar zorg ik ook voor.


De boeken worden kant en klaar aangeleverd door de Nederlandse Bibliotheek
Centrale: in het biebsysteem gezet, gebonden, rugsticker met evt. een genrepictogram
(thriller, detective, romantisch, historisch of psychologisch verhaal)
of, als het een informatief boek is - een onderwerpsindeling: sport & spel, reizen, hobby & sport,
enz. 

Ik plak er een oranje sticker met een maandnummer op,
deze boeken komen op de tafel met nieuwe boeken te liggen.
Daar bliven ze drie maanden, dan gaat de sticker er af en
schuiven de boeken door naar een thematafel of gewoon tussen 
de andere boeken.

De groot deel van de boeken, die in de blauwe kratten binnen komen,
zijn gereserveerde boeken:
je kunt binnen de provincie gratis boeken reserveren,
waar graag gebruik van gemaakt wordt.


Elk boek wordt ingenomen, dan krijg ik een bonnetje waar de naam van de klant
voor wie het boek bestemd is, staat.
Daarna gaat het boek met het naambriefje (op alfabet van de klantnamen)
in de Reserveringenkast. 
De klant heeft een mailtje gekregen op het moment, dat ik het boek scan,
dus kan hij/zij binnenlopen, het boek uit de kast pakken en 
op de pas zetten. 



Collega C.  had het druk met de Voorleesdagen, groepsbezoek
bij de Peuteropvang en voorlezen bij het Kinderdagverblijf..
De walvis, die ze bij de materialen voor deze dagen had gekregen,
bleek best groot te zijn. 
Vrijdagmiddag hebben we hem samen aan het plafond gehangen,
waar hij behoorlijk indruk maakte op verschillende peuters.
Gelukkig hadden we voor de kleintjes, die lid van de bibliotheek werden
een schattig walvisje in de vorm van een vingerpopje...

O ja, intussen nog wat ziekte bij de oude dame,
gelukkig ook snel weer over, 
maar toch...heel vervelend!
Gelukkig was ze zaterdag weer genoeg opgeknapt om
nog even langs te komen, toen ik aan het werk was.
Nog even wat wol halen, om verder te haken voor ons
dekenproject.

Thuis brei ik gestaag door aan Uncia:



Het is fascinerend, wat er allemaal gebeurt: alleen maar door steken
te kruisen: de ene moet voorlangs, de andere juist er achter.
In geen jaren zo gegrepen, door een werkstuk.


Bijna vergeten: er zijn weer een paar mooie boeken,
de tips komen nog!

zondag 29 januari 2017

Vakantiehuis in Ierland







Mijn broer en schoonzusje kochten jaren geleden deze mooie cottage in het Zuid-Westen van Ierland.
Intussen is het een geliefd familiehuis geworden, je kunt er  hier wat meer over lezen.

Het is nu mogelijk, het huis te huren, via Jouwweb kun je meer te weten komen over de mogelijkheden.

Heb je altijd al gedroomd over een vakantie in Ierland, dan heb je hier een fijn huis om als basis te gebruiken om de Zuidkust van Ierland te ontdekken. , Cork is maar een uurtje rijden en er zijn veel mooie stadjes, zoals Kilkenny, LismoreWaterford  en Dungarvan vlakbij.
Je kunt bovendien heerlijk wandeling in de directe omgeving van het huis. Het ligt rustig, aan een toeristische route naar het stadje Clonmel.














Hier vind je alle gegevens van het huis en kun je het boeken.

dinsdag 24 januari 2017

Uncia sjaal - update


Hier kun je lezen, hoe ik begon aan deze omslagdoek.
Het garen was heel mooi, maar het werd niet zoals ik verwachtte.

Na een paar pogingen met ander garen, bestelde ik bij Wereldwol  het originele garen:
als je het doet, doe het dan goed.

En nu...
het gaat heel goed -
zeg maar gewoon:
ik kijk uit naar elke nieuwe toer 😇




 Op een kopie van het patroon streep ik elke toer af,
zo als je ziet, is er bijna één deel af.
Maar er komt nog veel meer!


Ziet er geweldig uit, toch?
ActionMan heeft het goed door:
dit is het meest enerverende patroon,
wat ik de laatste jaren gebreid heb.
Na elke toer een diepe zucht: het klopt wéér!


s


Intussen hangt het kaftenwerkstuk in de kamer,
zo kan ik zien, of het af is.
En nummer twee krijgt ook een kans:


al een ouder werkje.
Het krijgt een stevige ondergrond.
We gaan samen bekijken,
wat er nog aan toe gevoegd moet/kan worden.
Meestal "zegt" een werkstuk zelf of dat nodig is.

En, nog wat leuks:
een bedankje van Monique van der Hoek.
Toen ze, vorige week, alle dekens in de auto had,
kreeg ik een cadeautje:



Iemand uit Drachten maakt ze voor hen.
(helaas weet ik haar naam niet)
Het is gevuld met een paar bollen wol en
kijk eens, hoe inventief je je haaknaald, schaartje
en speldenkussentje er bij hebt.
Ideaal voor een gezellige haakbijeenkomst.


zondag 22 januari 2017

Zondagmorgen, vroeg



Ahh, de zon komt er bij...
snel naar buiten!


Nog geen vijf minuten gelopen en het is al ge-nie-ten.



Eigenlijk hoef je alleen maar te wachten, het wordt steeds mooier


en de ganzen kwamen over...

verder wandelen,
alleen mensen met een hond waren onderweg
 er waren roodborstjes en merels bezig tussen de struiken,
twee keer een specht gehoord

 de rijp bewonderd:


een goed begin van de dag.

donderdag 19 januari 2017

Haak maar Aan in januari


Het was vanmorgen een drukte van belang: de Haak maar aan dames hadden hun eerste bijeenkomst
in het nieuwe jaar. Monique van der Hoek, die één van de initiatiefneemsters van het project is, was hiervoor speciaal naar Bolsward gekomen. Ze heeft de dames de achtergrond en de bedoeling van deze recordpoging uitgelegd.

De bedoeling is, om het gevoel van "Mienskip" (gemeenschap, samenleving - ondanks onderlinge verschillen met elkaar iets doen of voor elk betekenen) te verspreiden. Verbinding met elkaar maken -samen haken zorgt voor verbinding. Om dan met elkaar ook een doel na te streven is hiervan een logisch gevolg. Je kunt met elkaar iets bereiken: de één haakt vierkantjes, de ander zet ze liever aan elkaar. Iemand anders zorgt voor opslag, vervoer, publiciteit of zet koffie en thee. Zo kan iedereen een steentje bijdragen.

De recordpoging is geplanned in 2018 in Leeuwarden, omdat Leeuwarden dan Culturele Hoofdstad van Europa is. De dekens worden alleen met de hoeken aan elkaar gezet (die vraag hield ons al een tijdje bezig...), en gaan daarna naar een goed doel. Hier wordt nu over nagedacht, want Monique en Esmeralda willen met gesloten beurzen werken: ze willen de dekens rechtstreeks overdragen, geen tussenpersonen erbij. Monique noemde vanmorgen het project Droomdekentjes, zij zijn bekend van de quiltjes, die aan kinderen uitgedeeld worden. Ze willen nu ook gehaakte dekens uitdelen. We kunnen zelf ook nog doelen aandragen.

Er waren 15 dames aanwezig, de pers was er bij en Monique nam alle tijd om uit te leggen en te parten met verschillende dames. Er werden ook 7 dekens meegebracht, dat brengt het totaal voor Bolsward op 47 dekens. Bolsward is ook de verzamelplek: bibliotheken uit onze omgeving sturen hun dekens naar ons voor bewaring.


elkaar helpen...


nieuwe voorraad materialen


tassen vol vierkantjes staan klaar om thuis tot een deken verwerkt te worden.





daar gaat een deel van de voorraad,
op naar  Leeuwarden.
En wij?

Helemaal enthousiast om lekker verder te haken!




dinsdag 17 januari 2017

Een winterdag...




Gisteravond werd het ineens heel mistig en
vanmorgen zag de stad er schitterend uit!
Mooi rustig weer, geen wind, daardoor
bleef de rijp de hele dag zichtbaar.




De Martinikerk als een rots in de branding..


Normaal fiets ik hier zomaar voorbij,
nu zie je pas, hoe mooi de bomen zijn.


Over een paar maanden staat deze boom
weer te pronken met haar roze bloemen.



Tussen de middag werden we verrast door de aflevering van 
onze nieuwe container. Voortaan wordt het oude papier niet meer
door de sportvereniging of de scholen opgehaald,
de Gemeente haalt het op, vandaar de mooie container.
We hebben nu drie op rijtje staan:
groen, grijs en nu deze met het blauwe deksel.
Nu is het wachten op een container om het plastic te scheiden,
want die is er ook nog, weet ik.
Dan maken we een serieuze recycle hoek in de garage...😃

woensdag 11 januari 2017

De ideale dag..


De ochtend begon met flinke buien, de ideale dag om me bezig te houden
met het nieuwe werkstuk.

Alles zit nu vastgeplakt op de ondergrond,
het canvasdoek van Xenos.
Omdat ik bang ben, dat de relatief zware boekkaften
van de (papier)ondergrond zullen scheuren
is er een versteviging aangebracht aan de achterkant.


Hierdoor kan ik de kaftjes met een spijkertje in het hout vastzetten.
Dat zal er voor zorgen, dat ze niet naar beneden vallen 
en misschien de ondergrond mee trekken.







Aan het einde van de morgen scheen het zonnetje naar binnen,
precies op tijd om het werkstuk in wat extra licht te zetten.
Het lijkt erop, dat het af is, maar dat weet ik pas, als ik er een paar dagen
langer naar heb kunnen kijken.

Ik ga het in de kamer hangen, dan zie ik het vanzelf.

En ja, het heeft ook nog geen naam...