Posts tonen met het label voorjaar 2013. Alle posts tonen
Posts tonen met het label voorjaar 2013. Alle posts tonen

zondag 26 mei 2013

Voorjaar in de tuin


Ja, zo ziet het er de laatste dagen uit: aan het jonge blad van de acer hangen dikke druppen.

In plaats van buiten in het zonnetje te zitten, zoals vorig jaar, haast ik mij - kleddernat geregend - met de fiets door de tuin. Op een droog moment toch maar wat beter kijken: het is er allemaal wel - de salomonszegel, de gebroken hartjes, veel Lieve Vrouwe bedstro en ik zie ook de lelietjes van dalen staan.





We hebben twee verschillende gebroken hartjes, de witte staat er al jaren. De roze is er vorige week bij gekocht. Zo'n apart klokje.. die kan er wel bij!


De salomonszegel is elk jaar weer leuk: hij komt zo snel op, per dag een paar centimeter. de ene dag zie je een paar puntjes - een week later zijn het lange stengels met klokjes.


De pioenrozen hebben knoppen en de clematissen, tegen de schutting, doen het ook prima. In elke plant zitten dikke knoppen. De hop is al hoger dan de schutting, die moet je elke dag controleren. Ik wil hem over het raster boven de zithoek leiden. Als ik niet oppas, gaat hij juist bij de buren hangen en maakt daar een feestje.




zaterdag 20 april 2013

Eindelijk voorjaar....


Een cht Hollands voorjaarsplaatje: de boom bloeit weer! Elke dag fiets ik hier langs en elk jaar kijk ik er naar uit...komen de bloemetjes al uit? Nu ligt die boot er ook nog zo mooi aangelegd...


In onze eigen tuin komt alles ook tot leven. De regen en warmte van de laatste paar dagen helpt enorm...de stermagnolia begint ook! Ze ruiken zo lekker, daarom is het boompje bij de achterdeur gezet. Dit is z'n tweede jaar, zo te zien gaat het goed met hem.


En bij de buren staan de wilde viooltjes in volle bloei.

zondag 7 april 2013

Voorjaar


Heus, het voorjaar komt er aan! Ik merk het aan de poetswoede, die in huis is losgebarsten: de koelkast ontdooien (onder toezicht van de Oude Dame  - wat een ijslaag - dat was heel erg nodig, zei ze).

Het vacht krijgt een goede beurt, want het is erg stoffig buiten - tja, als je ook zo gaat liggen rollebollen in het zonnetje...
Vrouwtje saneert haar quiltboeken, ruimt de boekenkast op en gaat door haar tasjesvoorraad. Meteen maar naar de Kringloop! Niet nadenken, doorpakken. Komt allemaal van het zonlicht, zullen we maar zeggen.

Even uitpuffen, wat kost dat een energie - opruimen. Puf, puf.. intussen heeft Action Man in de tuin gerommeld en meteen maar de stoelen uit de berging gehaald. Thee? Ja, graag! We zitten buiten en genieten van het heerlijke moment. Eindelijk even buiten zitten. En kijk eens, wat ik daar vind? Er is al een vogeltje geboren? Is dit een duiveneitje?


Later die avond brei ik weer verder aan mijn omslagdoek, Zo leuk om te doen: een patroon uit een boek van Drops, staat intussen ook al op de site, zie ik.


Je breit delen met dubbele draad, waarvan ééntje een mohairgaren. Twee keer brei je met je hoofdgaren een strook, waar je uit elke steek (die van de twee draden) ook twee steken maakt. Zo ontstaat een rimpelige strook, want na 8 cm. brei je de steken weer samen. Ik ben nu bij de onderste strook, die helemaal van het mohairgaren is. Daardoor eindig je met een luchtige rand. 
Dat zie je hieronder gebeuren: links nog de steken met de dubbele draad, rechts uit de ene steek twee maken met het mohairgaren voor de laatste strook.





Heel simpel, echt heel simpel!