Posts tonen met het label storm. Alle posts tonen
Posts tonen met het label storm. Alle posts tonen

zaterdag 17 februari 2018

Boekentip - Storm



Wat. Een. Prachtig.Verhaal.

Storm is het tweede deel van de serie De Zeven Zussen
geschreven door Lucinda Riley.

De zusjes D'Apliése zijn  geadopteerd
door Pa Salt en opgevoed in zijn huis aan het meer bij Genéve.
Ze zijn vernoemd naar de verschillende sterren van het sterrenbeeld de Pleiaden.

Tijdens een zeilvakantie hoort Ally van het plotselinge overlijden
van Pa en gaat hals over kop terug voor de begrafenis.
Ze horen echter, dat Pa op zee is bijgezet en
Ally ontdekt, dat zij dit moment heeft gezien.


De notaris geeft elke jonge vrouw een brief van Pa,
met daarin een verwijzing naar hun afkomst.
Samen met de coördinaten, die op een zonnewijzer in de tuin staan
moeten zij die puzzel zien op te lossen.

Na een traumatische ervaring op zee besluit Ally haar zeilcarriére om te gooien
en meteen te starten met de zoektocht. 
De coördinaten, die zij gekregen heeft, voeren haar naar een museum 
in Bergen: Troldhaugen, het woonhuis van de componist Grieg.


Ik vond deze foto van het huis op de site van het museum.

Ally gaat naar Noorwegen 
en maakt kennis met de rijke muzikale geschiedenis van
Oslo en Bergen.
Centraal in het verhaal staat de levensgeschiedenis van Anna Landvik,
het meisje uit de bergen, wat zo prachtig zingt.

Het is (weer) een meeslepend verhaal, ik kon het echt niet wegleggen.
Net als bij het eerste deel, Maia, wordt de geschiedenis 
heel knap verweven in het heden. 
Wat heeft zij te maken met de beroemde componist?
De Peer Gynt suite, een muziekstuk wat Ally (en Pa) prachtig
vinden, speelt een belangrijke rol.


Het verhaal van Ally, sluit af met een stukje over de derde zuster:
Star. Ook dit begint weer spannend, jammer dat deel drie
pas in april uitgegeven wordt.....

Deze boeken vallen voor mij in de categorie 
"Voor de eigen boekenkast". 
Dat betekent echt iets, ik heb dat niet zo snel meer.

Lees het! je zult er van genieten!



woensdag 13 september 2017

Stormdag



Het was een roerige dag: voorspellingen van Piet P. hadden ons al
voorbereid....herfststorm met in buien windkracht 10, 11 of 12...

Goed,
na alle berichten over orkanen in het Caraïbische gebied,
werden er serieuze voorbereidingen getroffen:
tuinstoelen in de berging, dahlia's opgebonden,
menu vastgesteld (uit voorraden)
en dan maar afwachten ;-))

En in de nacht haalde de wind flink aan,
zelfs de brievenbus klepperde
en dat gebeurt niet vaak.

En wat ga je dan doen?
de koelkast schoonmaken!
Lekker aan het werk met een sopje van soda en 
een Zeeman-doekje.
meteen de inhoud eens goed nakijken..
Vóór de middag stond hij te stralen,
 helemaal schoon en opgeruimd.
Magnetron meteen ook gedaan,
de vloer schoon en de keuken ook even een lapje over de deurtjes.


We kregen later nog wel een paar heldere momenten,
maar het bleef dreigend en de wind is pas vanavond een beetje gaan liggen.
Wat een water! Gelukkig is het Woudagemaal in werking gesteld,
dat geeft me altijd een fijn gevoel:
dat doen ze alleen als het heel nodig is!


Ik heb me aan mijn andere huis gewijd:



Alles is nu vastgezet, ook het huisje zelf - rijgen met linnengaren.
 Staat wel leuk, vind ik zelf.
Nu op maat brengen en fiberfill er achter, dan kan ik aan het doorpitten beginnen.
Het wordt vast een vrolijke hoes...