donderdag 12 oktober 2017

Boekentip - Het Klaprozenjaar



Ik heb er weer eentje voor je: een echte boekentip:
Het Klaprozenjaar, geschreven door Corina Bomann.

Dit is het zesde boek, wat ik gelezen heb van Carina. 
Intussen is ze voor mij een echte aanrader geworden.

`De trap leek eindeloos. Naar beneden lopen betekende voor mij één van de grootste krachtsinspanningen van de afgelopen uren. De weg naar boven had me niet zoveel moeite gekost, maar toen had angstige verwachting me vergezeld.`

Dit is wel een begin, wat je het boek in sleept...
Wat is hier aan de hand?

Nicole is in verwachting, haar vriend heeft haar aan de kant gezet.
Dan hoort ze dat de baby een erfelijk hartafwijking heeft.
De arts vraagt om meer gegevens: welk familielid heeft ook hartklachten?
Deze informatie is van belang voor de verdere behandeling.

Nicole gaat naar haar moeder om bij te komen en vraagt haar naar haar vader.
Die is overleden, is haar altijd verteld.
Maar, je begrijpt het wel..., dat is niet het hele verhaal achter haar eigen geboorte.

Moeder Marianne begint te vertellen hoe zij, als uitwisselingsdocente een jaar in Frankrijk
heeft doorgebracht. Het was voor haar heel confronterend, hoe er in het plaatsje
nog vol wraak over de Tweede Wereldoorlog gedacht wordt.

Ik vind het knap, hoe Corina Bomann de gevoelens van beide generaties verwoordt.
Nicole wil graag meer weten over de cultuur van Frankrijk, de taal en de mensen.
Maar de generatie vóór haar staat nog steeds vijandig tegen over elkaar.
De kinderen in haar klas maken het haar heel moeilijk,
en haar eigen vader heeft een oorlogstrauma.
Gaandeweg het verhaal begrijp je ook de titel van het boek:
waarom klaprozen?

Het is een lekker dik boek. Ik  heb het nog nét niet in één ruk uitgelezen
maar dat scheelde niet veel. ;-))

Zorg, dat je deze titel in handen krijgt, als het kan nog voor het weekeinde!

Haar andere titels staan bovenaan mijn blog - klik op "Boekentips"

3 opmerkingen:

Truus zei

Dank je voor deze aanrader.
Vanmiddag net een aantal boeken gehaald bij de bieb. Vanavond maar dit boek reserveren.
Gezellige avond
groetjes, Truus uit Drenthe

Elizabeth zei

Lijkt me prachtig... ik houd wel van dit soort verhalen en vooral ook van de manier waarop het geheim ontvouwen wordt. Laat ik nu nog bonnen hebben liggen!

Groetjes, Elizabeth

Anny zei

Wat is dat toch een rijkdom: een eigen bibliothecaresse te hebben die precies weet waar ik blij van wordt. Die komt natuurlijk weer op het lijstje!