maandag 3 juli 2017

Collage 15fünfzehn - nummer 5


Een echte vakantie collage: 
keuzes maken ;-))

wat doe je wel en wat echt niet?
breien, lezen, borduren,
kastjes uitnemen, koelkast schoonmaken?
In dit geval werd het een dutje in de zon,
omdat ik het plaatje van de vrouw met haar kat vond.

Als een een uitgangspunt hebt,
dan voegt alles zich daar bij: 
de teksten zaten in de voorraad.
De ondergrond is een oud envelopje van een
verjaardagskaart, die ik kreeg.

woensdag 28 juni 2017

Update HaakmaarAan 2018


(bron: Omrop Fryslân)


Vorige week was er een Sneak Preview van de dekens, die gehaakt worden
voor de recordpoging tijdens Culturele hoofdstad in 2018

De dekens, die wij in de verschillende bibliotheken hadden klaarliggen
zijn opgehaald. 
Op een filmpje van de Leeuwarder Courant
kun je zien, hoe ze neer gelegd werden 
op het plein rond de Oldenhove.

Natuurlijk een schitterend gezicht en erg leuk om je 
"eigen" dekens te herkennen.

Gistermiddag had ik ook een leuk moment:
tijdens de uitlening kwamen twee oude dames
met elk een tasje vól gehaakte vierkantjes.

Prachtig! Wat fijn!
Ik bracht de vierkantjes naar boven,
waar alles opgeslagen ligt.
De dames hadden graag hun (papieren) tasje terug, 
"want dit is een handig modelletje, naast de bank".
Bovengekomen zag ik, dat er in mijn vakantie nog een deken
ingeleverd was. Gemaakt van andere vierkantjes,
ingeleverd door mij onbekende dames 
uit een dorp even verder.
Bij deze vierkantjes zat een goede wens van de dames, met hun namen.
Ik had dit kaartje erbij gelaten,
om later een foto van de afgemaakte deken op te sturen.

Ik wist nog steeds niet wie die dames waren,
maar die deken moet nog gefotografeerd worden.
Meteen over de arm, kon beneden wel even...

Kom ik bij de beide dames, om hen de lege tasjes terug te geven,
zegt de een tegen de ander:
"kijk eens, komt mij erg bekend voor..."

Waren het hún vierkantjes, in mei ingeleverd,
en nu al een deken van gemaakt!
Dat was toevallig....

Dames blij, want was hij mooi geworden...


biebbeer mag hem showen:



lekker vrolijk, vinden we met elkaar.

zaterdag 24 juni 2017

Collage 15fünfzehn - nummer 4



Ik moet zeggen, dat ik echt een beetje in een flow zit met deze kleine collages.

Ik heb een stapeltje vierkantjes klaar liggen en
ga aan het werk met dat, wat ik vind in mijn knipsellades.
Geen vooropgezet idee of plan, 
maar gaan met wat er voor handen is.

Deze keer begon het met een stukje tekst:
"Begin de dag met een...."

Ja, met wat? 
daarna vond ik het plaatje met de sprong 
en meteen daarna het grote plaatje met de blijde dame.

en tenslotte nog de tekst uit een nummer van Happinez
"To keep your balance, you must keep  moving". 

Dan lijkt een sprong, aan het begin van een dag een goed idee. 

dinsdag 20 juni 2017

verslag vanuit Mijn Retreat


Hier in huis wordt de Tour de France aandachtig gevolgd,
ActionMan kent de renners allemaal
en heeft zijn favorieten.
Maar het gaat vooral om de beelden van de omgeving:
hij heeft veel videowerk gedaan en kijkt nu nog steeds
graag naar de-manier-waarop.
De helikopter met de prachtige beelden uit de lucht, 
de renners onderweg,
alles is interessant.

Intussen zit ik, op mijn vrije middagen,
lekker op de bank mee te kijken
Maar de handjes moeten ook iets te doen hebben
(je weet wel: vrouwenhanden en paardentanden mogen nooit stilstaan )
dus zit ik te borduren.
Leuk werk, goed te doen terwijl je de afdalingen en valpartijen
gadeslaat.

De Tour is niet bevorderlijk voor borduurwerk,
ik heb al verschillende dingen over gedaan.
Tot ik vanmiddag is heel naars ontdekte:
verkeerde kleur gebruikt voor de boom!!!

Op de bovenste foto heb ik de goede kleur er bij gelegd:
de boom is nu roodbruin, 
hij had meer grijzig moeten zijn.
En als ik naar het plaatje van het patroon kijk
is de kleur nóg anders...


Gesputter op de bank doet ActionMan terugkeren uit Frankrijk,
ik leg uit, 
laat zien,
dilemma: wel of niet de hele boom uithalen?
ActionMan ziet het probleem niet:
het is zo toch ook mooi?

"Ja, nee, maar..."
"het hoeft toch niet precies hetzelfde te zijn?"
Wat me dwars zit is, dat ik niet goed opgelet heb
en eigenlijk vind ik dat de grijzige tint een rustiger uitstraling geeft

gelukkig kunnen we er om lachen,
maar het was ineens een verhitte discussie...
Ik leg het maar even weg,
komt tijd, komt raad.



Vanochtend, toen het ineens zo hard regende,
ben ik weer met een 15x15 werkstukje bezig geweest.

Ik ben tevreden over het resultaat,
alleen....
ze wil nog iets zeggen,
maar ik weet nog niet wát...

vrijdag 16 juni 2017

Avonturen van Spuit Elf


Op woensdag 14 juni vierde ons Stadhuis haar 400-ste verjaardag. 
Het is één van de mooiste gebouwen van Fryslân 
en staat, sinds de gemeentelijke herindeling, al een paar jaar ongebruikt.

Er zijn grootse plannen:
met nieuwe bewoners wordt het weer het stralende middelpunt van de stad.
Deze nieuwe bewoners hebben het feest georganiseerd
om het publiek te informeren over het verloop van
de plannen voor de verbouwing. 
Tijdens de receptie is een flink bedrag aangeboden,
de Bolswarder Lenen staan achter de plannen 
en tonen zo hun steun.
Er is een bedrag van 1,25 miljoen als bijdrage!



Elke nieuwe bewoner heeft bijgedragen aan de invulling
van deze dag. De bibliotheek presenteerde zich in het gebouw,
met één van de speerpunten: het Taalhuis.


maar ook buiten: hier was onze Spuit Elf bij betrokken:


oooo, dat zit hij!



deze foto vond ik op de site van ons Bolswarder Nieuwsblad,
een spectaculaire reddingsactie van die dappere olifant.

Ook mijn collega heeft foto's gemaakt:


veilig beneden gekomen...

De collega's van de jeugdactiviteiten hadden gebruik gemaakt van de Brandweerweken,
door voor de verschillende bibliotheken een bezoek van één of meer brandweerwagens
mét echte brandweermannen te organiseren.
Toen was de link met de verjaardag van het stadhuis snel gelegd:
een hoogwerker?
tuurlijk, doen we!
voorlezen? doen we?
met loeiende sirene naar het Stadhuis om een olifant te redden?
Top! Doen we!

Het was zeer geslaagd en toen Spuit Elf gered was,
kon er voorgelezen worden terwijl hij er bij was.


woensdag 14 juni 2017

Collage 15fünfzehn - nummer 3



Hier is nummer 3 van de kleine collage's van 15 x 15 cm. 
De rand aan de rechterkant is van een pagina uit een afgeschreven kinderboek, 
met illustraties van Jane Ray, 
voorbeelden van haar werk kun je vinden op
Pinterest. ik ben een grote fan van haar. 

Dit werkje is vooraf niet geplanned, maar gewoon ontstaan uit 
de losse onderdelen uit mijn knipsellade. 

Toen het klaar was, keek ik er naar en vroeg me af,
wat het betekent.
Waar deinst ze voor terug?

Ik denk, dat ze even met rust gelaten wil worden,
even geen input van buitenaf...

zondag 11 juni 2017

Vakantie - mijn Retreat



"Wat ga jij doen in je vakantie, Irene?" vroegen de collega's,
tijdens de koffiepauze, nadat de verhalen van de recente tripjes besproken waren.
De ene collega was net terug uit Lissabon (aanrader - prachtige stad)
de andere was voor de derde keer naar Barcelona geweest (raak je nooit op uitgekeken, heerlijk!)
"Nee, ik ga nooit weer naar Noorwegen/Zweden - geen terrasjes, geef mij Frankrijk maar.."
 was de opmerking van één van de weinige mannen van het gezelschap.

"Ik blijf thuis", zei ik.
Ga je nérgens heen? met grote ogen  van schrik...

Nee, maar ik ga wel een Retreat doen..

Okee, daar keken ze van op'
(niet weggaan schijnt heel erg te zijn)

KijK, die bovenste foto is van de tuin van mijn Retreat.
Heerlijk hoekje, nog even kussentjes er bij pakken
dan zit je er heel rustig.


De thee kun je zo pakken en het eten is ook prima verzorgd.


Er is een fijne werkruimte, waar je je gang mag gaan,
dus ik heb voor een raam een werkplekje gemaakt.


Heerlijk om daar te gaan borduren.


een fijne sta -plek voor het betere knip- en plakwerk
en op de grond is ook genoeg ruimte..


lekker van alles erbij pakken en uitstallen!


Men kent mij hier al een tijd -
ik mocht een hele stapel boeken reserveren bij de bibliotheek.
Is opgehaald en ligt voor me klaar!



ook nog een paar tijdschriften?.... check!

En voor de avonden is er ook nog een breiwerk, mooie kleuren
en niet zó moeilijk. Heel geschikt om naar Mama Mia mee te kijken.

Laat ze maar lekker zeuren, daarginder,
ik geniet van mijn eigen Retreat!