zondag 20 februari 2011

Entrelac workshop





Op een hele koude morgen al vroeg naar Groningen - we gaan entrelaccen o.l.v Marjan Auré. Het huiswerk is af: brei een boordje, zodat we meteen met het entrelacsysteem kunnen beginnen.
We zijn de eersten, snel even de etalage bekijken.... straks maar door de winkel..




Om half tien zit  een stel ervaren breisters klaar en snel zijn we bezig. Op het blad, wat uitgedeeld wordt, staat het allemaal duidelijk uitgewerkt. Niet moeilijk, je breit steeds over zes steken heen en weer. Je begint na de boord eerst met puntjes. In de volgende toer ga je vierkantjes breien, nadat je aan de zijkant van het puntje steken hebt opgenomen.

Tijd voor koffie! Mijn korte pennetjes breien heel fijn, maar zijn niet zo handig. Je kunt zoiets beter op een rondbreinaald doen. Marjan laat rondbreinaalden zien van KnitPro, Ze zijn er in hout en metaal met een zeer flexibele tussendraad. We praten over de soorten wol, die je kunt gebruiken. Ik heb een bol van Scheepjes Wol, die losgetwijnd is. Hierdoor steek ik sneller in de draad en het haalt niet gemakkelijk uit bij fouten.

Voorbeelden komen op tafel, o.a. van NORO wol gebreid:



Het is verder heel stil aan de tafels. Iedereen zit geconcentreerd te werken. Na elke ronde krijg je het volgende vel met instructies. Om twaalf uur weet ik hoe ik vanavond verder moet breien. Nog wat uitleg over het duimpje en daar gaan we. Nog een tijdje snuffelen tussen lappen, boeken en wol. Wat een kleur overal. Ik word er helemaal blij van!

1 opmerking:

Willy zei

Ik vind het een erg mooi resultaat geven. Het patroon staat in mijn breiboek, maar ik heb me er nog nooit aan gewaagd.
Groetjes