zondag 19 augustus 2018

De Reuze(n)week





We zijn in Friesland al een paar dagen in ban van de Reuzen.
Er lopen drie door de stad: De Duiker, Het Meisje en de hond Xolo.
Vrijdagmorgen konden we er iets van zien op Omrôp Fryslân,
Het was Reusachtig! Een enorm spektakel, allemaal in het kader van Leeuwarden Culturele
Hoofdstad 2018.

En dat andere reuzen spektakel:
Maarten van der Weijden, de de 11Stedentocht zwemt...

Om ongeveer 12 uur vanmiddag zwom hij door Bolsward,
hij schijnt nu in Harlingen aangekomen te zijn.
Maar dan komt er nog een heel lang, donker stuk als hij
vannacht naar Dokkum en daarna terug naar Leeuwarden moet zwemmen.
Er is al een oproep aan boeren gedaan om met trekkers (of andere
voertuigen) naar de walskanten te komen. Ze kunnen dan met
hun koplampen de sloot verlichten, dat maakt het voor Maarten
een stuk gemakkelijker.

Mijn eigen Reuzenweek heeft te maken met de heropening van de bibliotheek
van Sneek. Dat was afgelopen maandag, precies mijn werkdag daar.
We werden, als team, gevraagd om om 9 uur aanwezig te zijn voor
een briefing en korte rondleiding. De hele indeling is veranderd,
wij moeten de mensen wél de weg kunnen wijzen.


Ik ben zelf eerst ook maar voor de deur gaan staan:
wat zie je dan?


dit, dus - een "weg" van licht laminaat met
rechts de plek om je boeken in te leveren en
links de balie voor vragen en inschrijvingen.



Op de tafel in de ingang ligt de nieuwe plattegrond en
de folder voor het lenen van spelletjes al klaar. 




In deze hoek was altijd het inlever- en uitleencentrum
is er een ruime koffiehoek - ontmoetingsplek.
Langs de wand reisgidsen, dvd's en achterin de Young Adult boeken.


de tijdschriften staan naast de koffiehoek,
kun je even lekker gaan zitten lezen. 



de kinderen, vanaf een jaar of negen, hebben hun eigen afdeling gekregen.
Hier was een vergader- en werkruimte.
Nu hebben zij er een fijne plek met stapels leuke/spannende boeken.

Ik merk nu, dat ik nog geen foto's gemaakt heb van de peuterafdeling
met alle prentenboeken en spelletjes.
Komt nog.


Hier is nog een andere werkplek, waar je kunt gaan zitten
met je laptop. Dat gebeurde de eerste dag ook meteen!

Die eerste maandag (maar ook de rest van de week) 
hebben we het beredruk gehad. Men was heel blij, dat de bibliotheek
weer open was en, naast een paar kritische opmerkingen, kregen we 
allemaal complimenten over de ruimte, het licht, de sfeer.




3 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Wat leuk, ik was in Leeuwarden en zag de reuzen en ik vond het geweldig. Heel indrukwekkend! Wat een mooie werplek en mooie bibliotheek. Wij hebben hier de Boekenberg, een architectonisch hoogstandje, op een plek midden in het centrum. Succes met je nieuwe werkplek.

Marguerite zei

Binnenkort maar eens de bieb in Sneek binnenlopen. Ziet er mooi uit.
Ben niet bij de reuzen wezen kijken wel bij Maarten, wat een kanjer...

Anny zei

Mooie overzichtelijke bieb! Tja, die reuzen waren fantastisch. En Maarten. Oh, ik was zo blij dat ie stopte. Zo’nbovenmenselijke inspanning! Voor mij hoeft al dat vertoon niet hoor. Dat gefietst op griezelige bergen en nu dit weer. Dat allemaal om geld op te halen voor kankeronderzoek. Het is natuurlijk prachtig en het was een spectaculair resultaat. Maar ik ben altijd bang dat er ongelukken gebeuren en dat hoeft voor mij niet.