maandag 18 december 2017

Een prangende vraag...



Wij gingen naar Groningen,
even in de grote wereld zien, 
wat boodschappen,
sight seeing 
koffie drinken

zulke dingen.



Aan de Grote Markt wordt nog  hard gewerkt aan het nieuwe 
Forum, je kunt nu de afmetingen goed zien.



Ik blijf altijd de dochter van een opzichter, 
dus bouwketen, hekken en grote kranen
trekken als een magneet.
Het is heel bijzonder, hoe er hier, tussen 
al die historische panden, 
zowat náást de Martinitoren
een enorm project uitgevoerd wordt.


Dit moet het worden... hét culturele centrum van de stad.

Er is veel moois te zien



midden in het uitgaanscentrum
vind je dit mooie toegangspoortje
Het oudste deel van de poort dateert uit 1640.
Je stapt binnen in het Peper Gasthuis.
Er zijn een paar prachtige hofjes,
ik vind het heerlijk om daar binnen te gaan,
zelfs in druilerige dagen.








We kwamen terecht bij de schepen aan de kades van de Aa,
Dit was het weekeinde van WinterWelVaart,
met een markt, kunstroute,
en activiteiten op de schepen.



Iedereen was druk bezig met de voorbereidingen,
het was een geweldig gezicht.

Blijft over: de prangende vraag -
ik doe graag boodschappen op de Groningse markt.
Je kunt je uitleven in groente, fruit, brood, vis - heerlijk
en heel inspirerend.
Alleen - zuurkool uit het vat kun je nergens krijgen!

"Daar is geen vraag naar, mevrouw"
Nou ja! Is dat zo? 
Wel boerenkool, witlof, spruitjes en zo?
Kun je dan  geen losse zuurkool kopen?

In Bolsward heeft de groenteman nog wel de zakjes klaar liggen.
Maar, ja, die wás er vorige week even niet.

ActionMan is niet zo gediend van die voorverpakte zakjes in de supermarkt.
Hij maakt hele lekkere zuurkool, als ik maar zorg voor zuurkool uit het vat.




7 opmerkingen:

Truus zei

Blijkbaar is men tegenwoordig alleen van het kant en klare spul dan het veel lekkerder zuurkool uit het vat.
Kan het hier ook niet meer krijgen tenzij ik naar de biologische winkel ga.
Succes en misschien is bij jullie ook een biologische winkel?
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

conny's quilts en creaties zei

Tja ik kon laatst zelfs de voorverpakte zuurkool in de supermarkt niet vinden...misschien wordt het minder gegeten?
Gisteren was ik ook even bij winterwelvaart 's middags, sfeervol al die schepen maar erg druk......De hoge en Lage de Aa blijven voor mij t mooiste plekje in Groningen. Fijne feestdagen gewenst, groetjes, Conny

Marguerite zei

We hebben hier in Makkum sinds kort een delicatessen winkel.
Vol met het mooiste fruit en de mooiste salades.
Misschien heeft hij ook wel zuurkool uit het vat.
Zal ik voor je informeren??

Elizabeth zei

Leuk om even met je mee te gaan door Groningen... Ik ben er nog nooit in het echt geweest, en daar moet toch maar eens verandering in komen.
Maar geef mij maar het oude gedeelte en ik zou niet zo blij worden van dat nieuwe Forum...
En zuurkool uit het vat? Ik geloof niet dat ik dat ooit op heb...
Groetjes, Elizabeth

Anny zei

Groningen heeft sinds ik er als 15 jarige een weekje logeerde altijd een warm plekje in m'n hart gehouden. Het is echt het Haagje van het Noorden! Wat jammer van de zuurkool. Hier hebben een aantal slagers losse zuurkool. Of misschien zelf maken: misschien staat er wel een receptje in het Haagse kookboek. Oei, alweer Den Haag.

Villa Zeezicht zei

Jaa Groningen.. wat leuk om te zien! Ooit een weekend geweest voor een bijzonder concert, wat een leuke stad! Gelukkig hebben wij bij onze bio winkel wel zuurkool-uit-het-vat. Misschien een tip om eens bij een bio winkel te vragen?

Gonny zei

Leuk om even met je mee te mogen kijken in Groningen. In de nabije toekomst zullen we er wel vaker komen. Hoor van meer kanten dat het een mooie en leuke stad is. Zelf vind ik het erg zonde, zo'n modern gebouw in een mooi oud centrum. Natuurvoedingswinkels willen ook vaak nog wel zuurkool uit het vat verkopen. Lekker, met bijv. jeneverbessen erin.