zaterdag 4 maart 2017

Boekentip - Een zomer in Parijs


Al weer een boek over Parijs?
Het lijkt wel of er geen einde aan komt; Parijs is helemaal in
als onderwerp voor een romantisch verhaal.

Het boek begint met de zin:
"Het was niet mijn bedoeling mezelf kwijt te raken"
Dat was genoeg, dit boek ga ik lezen. 

Het gaat namelijk zo verder:
"We sluiten domweg minieme compromissen,
nemen de kleinste beslissingen, 
zonder te beseffen hoe al die kleine veranderingen
samen iets groots worden,
tot we uiteindelijk wel onder ogen moeten zien 
wie we geworden zijn. 

Dat stukje tekst sluit wonderwel aan bij een week van oude papieren,
en foto's bekijken en beslissen, wat er mee moet gebeuren.
Wie was ik vroeger en wie ben ik nu?
Ben ik daar tevreden mee?

Madeleine is getrouwd en heeft, zo voor het oog,
alles perfect voor elkaar:
een aantrekkelijke man, een schitterend appartement, 
genoeg geld om gemakkelijk te leven -
maar ze is niet gelukkig.
Ze heeft altijd geprobeerd iedereen ( vooral haar moeder en haar man)
tevreden te stellen, maar ze weet nu niet meer wat ze zelf
leuk vindt.
Vroeger hield ze van schilderen, nu geeft ze rondleidingen in een museum. 
Haar man vindt het niet goed, dat ze een baan heeft of
schilderlessen volgt.

Als ze haar moeder gaat helpen bij de verkoop en verhuizing
uit haar ouderlijke huis, vind ze de dagboeken van haar grootmoeder.
Die heeft, als jong meisje, een zomer doorgebracht in Parijs.
Dat was in 1914, toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak.


Die dagboeken brengen een groot geheim aan het licht
en laten Madeleine nadenken over wat ze écht wil.

Een zomer in Parijs" is het debuut van Eleanor Brown en het is
een boek om van te genieten en indirect de boodschap
ter harte te nemen: vergeet nooit dingen te doen, die je leuk vind.
Ga niet altijd mee in de wensen van een ander, alleen om die persoon
te vriend te houden. 

Andere boeken, die in Parijs spelen:



4 opmerkingen:

Villa Zeezicht zei

Wow! Klinkt geweldig! Bedankt voor de kennismaking, ik ga op zoek :)

Truus zei

Bedankt voor deze tip.
Heb ook genoten van het andere verhaal over Parijs -Het geheim van Mont Martre.
Gezellige zondag
groetjes, Truus uit Drenthe

Happy Earl Grey zei

Wat een euke boeken tip, heerlijke vakantie lectuur. Bedankt voor het delen, leuk! Groetjes El

Elizabeth zei

Oh heerlijk ... Ik vind het fijn om een tip/advies te krijgen. De laatste tijd sta ik in de bieb en denk ik 'wat zal ik nou weer eens...'
Bedankt, ik zet het boek op m'n lijstje!

Groetjes, Elizabeth