vrijdag 24 juni 2016

Technische hoogstandjes - Fries Museum






In één van de kijkkastjes van de eerste zaal zag ik deze slaapmuts uit 1835 - het was vroeger de gewoonte om altijd een muts op te hebben in bed. klik op de foto om de tekst te lezen, het is een cadeau voor iemand, die zijn zilveren bruiloft viert.


En deze prachtige rol met ajourpatronen - schitterend!




In deze vitrine liggen werkstukken uit de periode na 1900,
schoollapjes om het doorstoppen te leren, maar ook weer een breirol.


Dit vind ik ook zo kunstig: in het klein de patronen uitwerken, zodat je leert hoe ze in het echt te maken.


breischedes, om je naald in te steken, en zo  sneller te werken.


Mitaines om je huid te beschermen tegen zonlicht.
Sommige zonder vingertoppen - 
misschien handig bij het gebruik van je mobieltje?



kindermutsjes en kralentasjes
 ( eerst, volgens patroon, alle kraaltjes aanrijgen)


gebreide kleding,
met allemaal mutsjes aan de takken van de boom



we eindigen met een beetje humor...

4 opmerkingen:

Truus zei

Mooi allemaal en leuk om te zien de kleding eerst in het klein moeten maken.
Zo'n breirol had mijn moeder ook liggen.
Gezellig weekend
groetjes, Truus uit Drenthe

Miriam zei

O ja, daar wil ik zeker heen in de zomervakantie. Dank je wel voor het uitgebreide verslag!

Villa Zeezicht zei

Superleuk allemaal :)!!

Willy zei

Lijkt mij fantastisch om deze tentoonstelling te zien. Ik geniet alvast van je uitgebreide verslag.