donderdag 9 juli 2015

Wijze Woorden - 21 en 22



Dit kleurige kopje was heel geschikt voor de Wijze Woorden van week 21:



"The thinking part of anything creative
is just as important
as the doing part"


En zo is het ook - er gaat heel veel denkwerk in zitten, voor je aan een werkstuk begint.
Of het nu een tekening, borduurwerk, een border in je tuin of iets voor je werk/school is.
Eerst denken, dan doen  - kun je ook zeggen.

Week 22: 
"De pessimist hoeft niet te leren zwemmen,
maar ligt alleen in het verkeerd bad"
Leo Bormans






Deze tekst komt uit een artikel in een (oude) Flow (nr. 1, 2014), waarin geciteerd wordt uit het boek "Wordt Optimist" geschreven door Loe Bormans. In het artikel van Petra Vellinga het verschil tussen optimisten en pessimisten belicht. Optimisme is een grondhouding - het is een  uitgangspunt om met de werkelijkheid om te gaan. ( Jurriaan Kamp). Het is lang niet altijd leuk en blij en heeft niets maken met roze brillen.

Volgens Loe Bormans zijn optimisten gezonder en leven ze langer.
Ik moest zo lachen om het stukje tekst over de pessimist, dat ik heb verwerkt in het boekje. In ons huis wonen namelijk een optimist én een pessimist - dus herkenbaar!

Het warme weer van de afgelopen tijd heeft er voor gezorgd, dat er in het atelier hard gewerkt wordt:
niet alleen wijze woorden, maar ook ander knip- en plakwerk:





Als je een stapeltje kaarten in elkaar legt krijg je een boekje. Dat kan met allerlei formaten, het hoeft niet altijd precies even groot te zijn. /een grote envelop is nu de achterkant van het boekje - de voorkant is een stuk ribbelkarton met een mooi vierkant raampje. Stukje verfrommeld papier erover en nu ziet het er heel funky uit. Het hartje komt uit een tijdschrift, de kaart waar het opgeplakt zit is van een condoleancekaartje. Ook de (blauwe) omslag van een boekenbon (zorgvuldig bewaard) is er tussen gevouwen.
En zie je dat handje op de foto erboven? Dat is nog uit de periode, dat de chipkaart afgeschaft werd...


Er wordt ook gehaakt:
via het blog van Marloes kwam ik terecht bij de Circles of the Sun Cal
heel verleidelijk, omdat het blokken zijn met reliëf. 
Dat heb ik nog niet eerder gedaan.
Toen ik inschreef op de wekelijke nieuwsbrief kreeg ik als bedankje
het patroon voor een speldenkussentje.
Daar ben ik mee bezig...
Leuk, leuk 
(en heeeeeel goed lezen!)

Wil je de Circles of the Sun ook maken en ben je niet zo goed in Engelse patronen, dan kun je het volgen bij Haakdingen
Dianne Baan vertaald de patronen in het Nederlands.

3 opmerkingen:

Anny zei

Ieder werk vraagt tijd om te denken. Een goede journalpagina ligt hier welk een paar dagen (soms veel la nger!) voordat ik hem ga vastplakken. Leuk dat boekje van verschillende formaten papier. Warm weer is bij mij meestal ook goed voor een lekkere productie. Alleen al omdat het daar lekker koel blijft. Ik zag het haakwerk bij Marloes. Het ziet er inderdaad heel aantrekkelijk uit.

Elizabeth zei

Je pagina's met spreuken zijn weer mooi, zoiets moet echt groeien ... het moet echt jouw werk worden en dat gaat met wikken en wegen ..
Mooie kleuren heb je voor je haakwerk gekozen!

Marguerite zei

Knap om iedere keer spreuken te vinden / verzinnen. Leuk ook je haakwerkje.