woensdag 12 november 2014

Boekentips - de Aloha Quilt en Eilanders


De Aloha Quilt is een nieuw deel in de serie over de Elm Kreek Quilters. In het eerste deel van deze serie: De Quiltclub lees je over het ontstaan van deze quiltgroep, die bijeenkomsten organiseert op het landgoed van één van de leden In dit deel gaat Bonnie, één van de lesgeefsters en oprichters van de groep, naar Hawaiï. Op uitnodiging van haar vriendin Claire, die daar een hotel heeft, zij wil ook quiltbijeenkomsten gaan organiseren. Bonnie gaat graag in op haar verzoek omdat ze verwikkeld is in de scheiding van haar man Craig. 
Terwijl ze met haar vriendin plannen maakt voor de bijeenkomsten krijgt ze les in het maken van een tradionele Hawaiïaanse quilt. Deze quilts zijn gemaakt van één lap stof, met een patroon wat uit de stof geknipt wordt. Het patroon wordt geknipt uit een groot stuk papier en overgebracht op de stof, die daarna op de ondergrond ge-appliceerd wordt. 
Dit is het voorbeeld, wat ik op de site van de auteur Jenny Chiaverini, vond. 



Het is een heerlijk boek, lekker lezen over quilten, vriendschap en meteen informatie krijgen over de geschiedenis van het eiland Hawaiï. Echt een feelgood boek - het is wel aan te raden eerst de andere delen te lezen, dan begrijp je de verbanden beter.

Op de site van Quiltindex vond ik prachtige voorbeelden in deze quilts.



Intussen las ik ook dit boek: Eilanders - Susan Fletcher. 
Ik werd aangetrokken door de cover en ook, dat het boek op een eiland speelt. 

Op een eiland (Schotland?) spoelt een bewusteloze man aan. In de loop van het verhaal maak je kennis met de inwoners van het eiland. Allemaal betreuren ze nog een de jonge man. Hij verdronk  vier jaar geleden, toen hij een toerist wilde redden. 
Het is een langzaam boek - er gebeurt niet zo veel - heel beeldend geschreven - na een paar bladzijdes krijg je het gevoel alles voor je te zien: de haven, de ferry, de mensen en hun huizen, de paden over het eiland...en steeds de zee op de achtergrond. 
Pas na een hele tijd krijgt de man een stem en gaat hij meespelen in het verhaal. Omdat niemand weet hoe hij heet en waar hij weg komt, wordt er verband gelegd met een oud verhaal over de Visman, die in de zee leeft. Intussen brengt hij wel veranderingen in de levens van de rouwende eilandbewoners. Hij zorgt ervoor, dat ze weer een toekomst zien. 

Prachtig! Het doet me denken aan een ander boek, wat ik las: Brieven van Skye - ook een boek met heel veel wat onder het oppervlak gebeurt. 


3 opmerkingen:

Truus zei

Eindelijk een boek dat komt voor het boek over de bruiloft.Nu kunnen we de links beter begrijpen die in het bruiloftboek beschreven worden.
De brieven van Skye heb ik ook gelezen-mooi boek.
Bedankt voor je tips
groetjes,Truus uit Drenthe

Anny zei

Dat tweede boek lijkt me heel erg mooi. Maar die quiltboeken vind ik niks.

Villa Zeezicht zei

Oh, dat tweede boek lijkt me ook prachtig! Echt iets voor mij, haha! Ik denk dat het niet lang zal duren voordat dit in mijn Villa ligt ;)