zondag 6 april 2014

Kwik en Flupke in de grote stad


Zo voelde het vanmorgen: na 35 jaar jaar weer terug in de "Grote Stad", waar ik heel wat voetstappen heb liggen.

Zoveel veranderd, toch nog iets terug gevonden van de oude tijd: het station was er nog. Wel erg veranderd, maar nog op de oude plek. ActionMan kan er ook mooi over verhalen en ik weet nog, hoe ik vrijdagsavonds uit de tram viel (met mijn tasje vol was) en dan hardlopend naar perron 13(!!) om de trein van 17.14 uur naar Leeuwarden te pakken.



Maar eerst het station: WOW, dat is opgeknapt!! Vroeger kwamen de trams voorlangs en stond er de oude stuurhut, die gebruikt werd door de Zeeverkenners. Nu is daar een prachtige open ruimte en binnen is het ook zo mooi en ruim:


Boven de balie van de TouristInformation draait een film van het Havenbedrijf.



De hele skyline is veranderd, maar gelukkig herken ik het nog wel: rechts aanhouden dan kom je op de Westersingel en loop je in de richting van het Museumkwartier. Daar is Museum Boymans en daar is ook het hoofdkantoor van Unilever, waar ik werkte.



Jeetje, de oude boom staat er nog en hij staat er prachtig met een mooie waterpartij omheen.

Dan ook even over de Lijnbaan, richting Bijenkorf - daar kwam ik vaak...



En dat moet de Koopgoot zijn.............


 Ja, zo keek je naar de Bijenkorf - over de Coolsingel, die rechts doorloopt langs het Stadhuis naar het Hofplein, waar ik op school zat. Poeh - dat noem je jeugdsentiment!

Snel terug naar het Station, want de tijd is bijna om.










Misschien toch nog maar een keertje terugkomen?


Geen opmerkingen: