donderdag 14 maart 2013

Boekentip - Brieven uit Londen


Op woensdagmorgen vond ik tussen de nieuwe boeken, die ik aan het inwerken was, dit boek. Ik ben al vaak in Londen geweest en vind het een geweldige stad. Eerst zelf even lezen, voor ik het op de tafel met aanwinsten zet.....

Het boek is het debuut van Camilla Macpherson. Het gaat over Claire, die na een miskraam troost vindt in oude brieven van een ver familielid van haar man. Die brieven, uit de Tweede Wereldoorlog, beschrijven het leven van deze jonge vrouw. Ze vertelt over haar dagelijkse werk en haar bezoeken aan de National Gallery om daar elke maand een schilderij te bekijken. Ze beschrijft de schilderijen en wat ze met haar doen. (Meteen de i-pad erbij om elk schilderij op te zoeken, het zijn beroemde schilderijen).
De levens van Claire en deze andere vrouw gaan min of meer parallel lopen, het huwelijk van Claire kraakt in zijn voegen, de schrijfster heeft een minnaar.

Ik vond het idee van het bezoek aan de schilderijen in het museum leuk gevonden. National Gallery heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog echt elke maand een schilderij gekozen om uit de berging te halen. Er kwam veel publiek naar kijken. Er schijnen zelfs rapporten over gemaakt te zijn om de bezoekers aantallen bij te houden.

De onderliggende verhaallijn is echter hoe je in een huwelijk als partners een miskraam verwerkt. Je komt ook de afloop van het verhaal uit de brieven te weten.

Geen opmerkingen: