donderdag 28 juni 2012

Boekentip - De Couturiére

Ik houd van lezen - veel informatieve boeken over handwerktechnieken, woninginrichting, landen en koken. Daarnaast leest ik graag een goed in elkaar gezet verhaal. Zo'n verhaal wat je raakt en waar je helemaal door gepakt wordt. Het soort verhalen waar zo nu en dan iemand voor naar me toekomt: "Heeft u ook een "mooi" boek voor mij?"

Ik zal er de komende tijd nu en dan eentje op mijn blog zetten. Misschien kunnen we wat aan elkaar doorgeven.

Dit boek heb ik net uit:



Irma Vitale (ik-figuur) is pas twintig als ze haar geboortedorp Opi, een klein bergdorp in de Italiaanse Abruzzen, moet verlaten. Irma's moeder is gestorven, haar vader grijpt naar de fles en er is geen werk voor haar in Opi of een man die met haar wil trouwen. Irma reist noodgedwongen met de boot naar Amerika en hoopt er werk te vinden als couturière voor rijke dames. Wanneer ze in het 19e-eeuwse Amerika aankomt, vindt ze eerst werk in een soort sweatshop, waar een heleboel alleenstaande migrantenvrouwen hard werken voor een hongerloon. Irma slaagt erin te ontsnappen naar Chicago, waar ze bij een echte Franse couturière werk vindt. Irma bloeit op en maakt vrienden en toekomstplannen, maar deze worden abrupt verstoord. Ontroerende, vlotlezende ontwikkelingsroman die een realistisch beeld geeft van het 19e-eeuwse Amerika en de migranten(vrouwen) die er een leven proberen op te bouwen. 

Ik heb de recensie, zoals hij in de bibliotheek catalogus staat hier overgenomen. Ik kan het zelf niet beter zeggen. Ik werd gegrepen door het verhaal van de hoofdpersoon, omdat het ook het (harde) leven van de Amerikaanse immigranten weergeeft. Ik vind het een boek, wat meteen verfilmd kan worden.  

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik hou de titel en auteur in gedachten. Bedankt voor je tip.

Marianne (consuminderen met ... blogspot.com)

Anny zei

Bedankt voor de tip. Lijkt me erg "mooi"om te lezen. Ben nu bezig in "De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry". Dat is ook prachtig. Mijn boekhandelaar dacht dat het een bestseller zou worden... maar dat weet ik nog niet... De hoofdpersoon loopt van het zuidwesten van Engeland helemaal naar de Schotse grens. En op een gegeven moment ging ik me gewldig ergeren aan geloop en alles wat erbij komt...