zondag 8 april 2012

Scandinavisch serviesgoed


Op zondagavond is The Antique Roadshow op BBC1 vaste prik. Gezellig kijken naar alle aparte, mooie, bijzondere en gekke dingen waarmee mensen bij de experts komen. Er staan altijd veel mensen omheen, die erg meeleven; de locatie is elke keer weer prachtig en ongemerkt steek je er toch iets van op. Vorige week kocht ik het blad Homes & Antiques, waarin ook altijd ingehaakt wordt op de programma's.

Thuis, op de bank met een beker thee, heerlijk bladeren en lezen. Meteen al bij het openingsstuk van de Editor viel mijn oog op het plaatje ernaast:


Het leek wel een Scandinavisch bordje......
Ze schreef er ook over, maar ik dacht meteen aan thuis. Bij ons allereerste bezoek aan Noorwegen kocht mijn moeder  twee van zulke bordjes. Ze zijn bedoeld om crackers op te leggen, vertelde de verkoopster erbij. Ik meen me te herinneren, dat onze bordjes een oranje en groen motief hebben. Binnenkort maar eens naar vragen. 

Vanmorgen, op bezoek bij mijn ouders. dacht ik er weer aan. En ja, mijn vader haalde ze uit de berging en ik kreeg ze mee.


Ik vind ze nog steeds zó leuk, al weet ik niet wat de tekst betekent. Zijn ze echt bedoeld voor crackers? Ze zijn, net als het bordje uit de H&A van de firma Figgjo Flintz uit Noorwegen. De ontwerpster is Turi Gramstad Oliver. Ze werkte van 1960 tot 1980 bij Figgjo. Bij Google afbeeldingen staan voorbeelden van haar werk. Het is erg leuk: de strakke vormen van het serviesgoed, de gestileerde motieven en ook de gebruikte kleuren. Zou je er in Scandinavië ook op de rommelmarkt naar kunnen zoeken?
 Is er een heel servies van? Nog maar eens verder kijken op internet.

Op dit blog zie ik, dat er ook een terrine is met dit motief en een langere uitvoering van mijn "plankjes". 

3 opmerkingen:

Anny zei

Wat een leuk motief. Ik kijk veel BBC, maar haakte af na Countryfile... Af en toe komt ik bij de AR wel dingen tegen waarvan mijn moeder zou zeeggen:"Kind dat had ik allang weggegooid!

Willy zei

Ik kijk die programma's helaas ook niet zo veel meer. Maar volgde eerst alles.
Leuke bordjes, dat zijn dus een soort broodplankjes. Vrolijke afbeeldingen.
Fijne avond, groetjes

Anoniem zei

Aha ook een fan van de Antiques roadshow !
Groetjes Mien B.