zondag 22 april 2012

Ding 31 - Mash-ups

Huhh, masj-ups - watistat?

Dat is het commentaar van de bank - terwijl nu echt duidelijk wordt dat Ajax de Cup met één hand vast heeft. "Nu de andere nog", zegt de trainer.

 Een mashup is een webpagina of -applicatie waar gegevens uit meerdere bronnen gecombineerd en gezamenlijk gepresenteerd worden. bron: Wikipedia

Ik ga me verdiepen in dit DING - okee, dit is echt leuk om meer over te weten (en heb ik ook al vaak toegepast gezien): hoe allerlei gegevens met elkaar gekoppeld worden. Bij Funda enz. al vaker gebruik van gemaakt. (neeee, we gaan echt niet verhuizen, ik wil het alleen even weten).

Bij het bekijken van alle links vind ik de sites, die de historisch informatie over allerlei plekken met elkaar verbinden het meest interessant. Het geboortehuis van mijn vader ( waar zijn moeder een café dreef), blijkt in 1832 al in het bezit van een kastelijnse geweest te zijn. Meteen verschillende documenten erbij - hoppa! helemaal op de hoogte. In Utrecht duik ik de kastelen en landhuizen in - geweldig! Lokaties, afbeeldingen, route plannen. Geef deze sites aan een klant en ze hebben meteen iets waar ze wat mee kunnen.

De grappige toepassingen? Nou, dat hoef je niet te vragen: ik bekijk ze graag "even" - de leukste vind ik  loc.alize.us. Daar weet ik tenminste meteen, waar een foto genomen is. En ook de site over Schotland valt erg in de smaak. Ik heb een zwak voor alles wat met Groot-Brittanië te maken heeft. Ook weer een site om (voor een vakantie) van alles uit te pluizen over een bepaalde streek.


Meeh, wat jammer, dat de link naar de mash-up over het openbaar vervoer in Londen het even niet doet. Morgen nog eens proberen? En die over de vliegtuigen ga ik sharen met de-man-van-de-bank. Vindt hij schitterend, weet ik nu al!












1 opmerking:

BSWF coach zei

Leuk om te lezen dat je wel enthousiast bent over dit Ding, dat waarschijnlijk iedereen wel al kent, maar niet wist dat het mash-ups genoemd werd. En specifieke voorbeelden zijn altijd leuk, het intereseert je natuurlijk niet allemaal, maar voor elk is wel wat wils. Het is jammer dat een paar links niet meer werken. Dat is het nadeel als je zo'n site niet zelf maakt. Ik heb het al doorgegeven, maar soms zijn sites ook ineens verdwenen... Het zit erop, gefeliciteerd, je krijgt nog een certificaat als iedereen straks klaar is van de tweede groep.
Gr. Janneke