dinsdag 10 april 2012

Ding 30 - Google Books & e-books




In Google books gezocht naar Nederlandse én Engelse titels. Uiteenlopend van "rouwproces/levenskunst/Alice in Wonderland (Eng. en Ned. uitg.) boeken over journalling, een heel oud standaardboek over breien van een Amerikaanse dame - alles heb ik gevonden. Leuk om door te kijken en een stuk uitgebreider dan de kleine blurbdingetjes op Amazon. Het is een machtig project om van alles te digitaliseren - stel je voor, dat je heel oude tijdschriften uit de KB kunt doorlezen voor je onderzoek! Jammer, dat je niet naar Den Haag hoeft te reizen.,je zou er een studieweek van hebben kunnen maken. Maar het scheelt bérgen tijd en geld.



Ik heb een jaar lang een digitaal abonnement op een Amerikaans tijdschrift gehad. Scheelde ook flink wat abonnementsgeld en je hebt het op de dag van uitgave i.p.v. 14 dagen de postbode te stalken.  Het werkt heel fijn: de letters zo groot als je maar wil, alle links meteen aanklikken om meer te weten te komen - soms zelfs meteen een filmpje om een techniek uit te leggen. Super!

Na een paar maanden miste ik het "in je handen houden" van het blad. Lekker op de bank zitten en genieten. Ik denk, dat dit gemakkelijk opgelost kan worden door een tablet te nemen. Jammer, dat die er twee jaar geleden nog niet was - en nu wacht ik nog even met de aanschaf. De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van smartphones en tablets zal de ontwikkeling van de e-books een flinke zet geven. Je zit het steeds meer, dat een e-reader meegaat op vakantie of gewoon voor onderweg.
Ik heb op Amazon lukraak allerlei titels aangeklikt om te zien of er Kindleuitvoeringen van zijn. Alle romans in elk geval en ook een flink aantal informatieve boeken. Je kunt kiezen, wat voor jou het prettigste is: hardcover, paperback, e-book, luisterboek. Dat is waar we straks meteen een keuze maken.

Ik heb de GOOreader ook geïnstalleerd, maar snap niet wat ik er nu verder mee moet doen. Of moet je eerst tien boeken downloaden en kun je er dan een grappig boekenkastje mee vullen? 

1 opmerking:

BSWF coach zei

Hoi Irene, jij heb je letterlijk erg verdiept in de mogelijkheden van Google books met positieve uitkomst. Ik kan me goed voorstellen dat je bij een digitaal abonnemnt het in handen houden van een tijdschrift mist. Ik vind het voor vakliteratuur wel erg handig, die digitale abonnementen, maar mag thuis ook graag met een tijdschrift op de bank zitten. Misschien dat het met een tablet inderdaad anders is. Vanuit de BSF krijgen we binnenkort eentje, dus ik zal het eens uitproberen ;-).
Over Gooreader hoor ik tot nu toe over het algemeen niet zulke positieve geluiden, dus ik zou het gewoon weer van je pc verwijderen. Je schiet lekker op....
Gr. Janneke