donderdag 22 maart 2012

Ding 28 - Crowdsourcing





Opdracht 1 - Ten Pages Hier vind ik tot mijn verbazing het boek "Recepten voor klein geluk". Deze week hoorde ik van een kennis, dat zij hieraan bijgedragen heeft. Vorige week was ze bij de presentatie geweest en de eerste druk is nu al uitverkocht. Wat is dit een interessant fenomeen. Ik had er nog nooit van gehoord. De kennis heeft me ook niet verteld, dat het boek op deze manier tot stand is gekomen. Ik heb met erg veel belangstelling op deze site rondgekeken.
Over naar Kickstarter: Ik ben meteen helemaal wég van het idee om met gebruik van hypermoderne technologie een ondergronds park aan te leggen:

Het is te gék wat hier bedacht wordt. We moeten af van de gedachte, dat alleen de Gemeente, het Rijk of bedrijven dingen ontwikkelen. Een groep enthousiaste mensen kan op heel creatieve manier een "probleem" oplossen. Denk in dit geval b.v.ook aan guerilla gardening en een buurttuin op braakliggende grond in de stad.

Opdracht 2:  een tekst verbeteren op de Australische krantenpagina. Grappig om te doen: zoekwoord "warbrides" geeft me een (heel kort) krantenartikel over een troepenschip. Ik kan niet alles ontcijferen (aantal oorlogsbruiden krijg ik niet helder) , maar toch.... mijn steentje bij gedragen! Ik kan me voorstellen, dat dit leuk is om regelmatig te doen.

Opdracht 3: Verbeter je buurt ... tja, bij ons in de wijk is alleen een bestrating niet goed achtergelaten. Ga ik me niet druk over maken... Mijn oude buurtje in Rotterdam, misschien? Ook hier zijn geen grote  problemen. Het is wel erg leuk om te zien, dat je zelf een idee kun aandragen voor verbetering. Interessant, moet zich nog verder ontwikkelen, lijkt me.

Opdracht 4: jammer, geen van de links werkt....

Wat kunnen we als bibliotheek met crowdsourcing? Het  filmpje van de bibliotheek van Arhus geeft precies aan, wat ik van ons publiek zou willen. Meedenken, meeleven en meedoen. Wij als medewerkers, hebben te weinig tijd om allerlei dingen erbij te doen: voorlezen (tijdens elke openingsdag), voorlichting over web 2.0 vaardigheden, BoekStart activiteiten, regelmatig iets in het HIP organiseren (mensen van Bolsward's Historie), klantenpanel, activiteiten bedenken: bv. naar thema - kinderboeken.

Ik zou graag de bibliotheek van Bolsward eens een grote facelift willen geven met behulp van de bevolking. Eerst een giga opruim/schoonmaak actie, daarna schilderen en opnieuw indelen. Een echte verbouwing is misschien een stapje te ver.. maar dit zou al een begin zijn. Vele handen....



1 opmerking:

BSWF coach zei

Hoi Irene, je bent weer fanatiek bezig, leuk voor een coach als mensen enthousiast zijn.
Ik heb de link naar het ondergronds park in New York even aangeklikt, want hier op je blog staat aleen een groot wit vlak. Wat een geweldig idee en dat voor $100.000 dollar (vind ik trouwens erg weinig, maar dat zal dan wel startkapitaal zijn). Zo te zien is er genoeg geld binnen en kunnen ze aan de slag.
Jammer inderdaad dat een aantal links niet meer werken, ik zal het doorgeven aan Probiblio, die de teksten aanlevert.
En het zou toch wat zijn om al la Estlands idee met een hele crowd de bieb in Bolsward een make-over te geven.. ik vrees alleen dat er zich niet zoveel vrijwilligers aanmelden als daar.
Maar met de halve finale van Read2me waren we in de Hemkerk in Sneek, dat prachtige pand is ook helemaal door vrijwilligers verbouwd, echt geweldig. Misschien toch eens een oproep wagen ;-) Gr. Janneke