zondag 18 maart 2012

Ding 27 - Copyright

Oh, heel goed om dit allemaal weer eens op een rijtje aangereikt te krijgen... Ik ben er heel goed van op de hoogte - altijd je bron(nen) vermelden!! Nooit zomaar iets overnemen, zonder te verwijzen. Maar, nu de praktijk eens bekijken.
 Ik stel zelden een stuk op voor mijn werk, op het moment dat ik iets zou doen, dat ben ik heel allert. Iemand citeren, een stukje uit een artikel - waar komt het weg, wie zei het? Zet het erbij!!!

 Mijn eigen blog is dan de plek waar ik er op moet gaan letten. Iets leuks op tv? Snel even opzoeken en er over bloggen. Zet ik er dan ook bij wie het programma uitzendt? Ik link wel altijd naar de site van het programma/persoon uit de uitzending/plaats. Mmm, lijkt me een goed begin... En foto's dan? Ja, dat is toch wel anders, realiseer ik me. Voorbeeld:


In een kookprogramma komt dit huisje voor, een bijzondere overnachtingsplaats. Ik vind de foto op internet en zet 'm bij het blogbericht met de link landscapehotel. Ik vind, dat het dan goed aangegeven en toch moet je dus toestemming vragen. Oeps...zo gaat het dus heel vaak.

Ik schrik van het verhaal over de foto's van Gert Jan. Ik zet foto's van mijn werkstukken op Flickr. En daarna weet je niet wat er mee gebeurt. In zijn geval ziet hij het bij toeval. Hoe vaak zul je het ontdekken? En ga ik nu overal "alleen voor vrienden" bij aanvinken? Zie het onderwerp Facebook... 



2 opmerkingen:

Gert Jan Hermus zei

Het blijft een moeilijke zaak, dat auteursrecht. Lang niet iedereen wordt ervan bewust gemaakt door een 23 dingencursus ;-)
Een oplossing voor het plaatsen van foto's kan zijn om je naam erop te vermelden of de foto's in een hele lage resolutie te publiceren. Zo worden ze minder aantrekkelijk voor gebruik door anderen.
Er zijn ook mensen die vinden dat we ons er niet zo druk over moeten maken. Dat is ook een opvatting ;-)

BSWF coach zei

Hoi Irene, Je bent in ieder geval wel aler op copyright zaken, in tegenstelling tot heel veel anderen. En tsja, als je dan zo'n foto online zet... soms is ook niet te achterhalen wie de maker is, dus kun je dat ook niet vermelden. Een vermelding naar de website waar je de foto weg hebt, lijkt me dan een prima alternatief.
Enne, vrienden kunnen natuurlijk ook kopieren....
Gr. Janneke