zaterdag 16 april 2011

B(r)oek kopen (en een Ark)




Vanmorgen trok Action Man zijn snotterig vrouwtje uit de berg papieren zakdoeken. "Kom op", zei hij, "we gaan naar Groningen - ik heb een broek nodig". Action Woman had zelf ook van alles nodig, maar dat vertelde ze niet allemaal. Action Man houdt niet zo van winkelen, namelijk. Hij weet wél, dat ik graag even in Groningen mag rondscharrelen.

Zakdoeken mee, op naar Stad! Koffie en appeltaart bij Granny's - yummy, AW fleurde er helemaal van op.. Eerst  lekker de markt over en toen kwam het: er moet nog een tweedehands boek komen. De winkeltjes hiervoor vind je in de straatjes om het centrum heen. Ik weet ze zo ongeveer te zitten, alleen - ze zijn nog niet open.

Dan maar bij De Slegte kijken. Erg hoor, om daar in te moeten - een regelrechte martelgang. Al die boeken, die naar je liggen te roepen: "Neem mij, neem mij, toe nou - ik wil mee, kijk mij eens leuk/mooi/grappig zijn". En dan nog trapjes op, gangetjes door, hoekjes om - een geweldig pand daar in Groningen. Maar, hoe leuk en mooi ook, het gaat om een bepaald formaat, bepaalde dikte. Ze zijn me te mooi en te duur.

Gelukkig weet de jongeman achter de balie raad: aan de overkant in de straat van de parkeergarage, zit een antiquariaat. Daar zijn, achterin de winkel, boeken te koop voor 0,50 eurocent. Ach, nooit eerder gezien, die winkel.

Hier liggen ze, veilig bij mij op tafel: drie delen in het Frans over buitenlandse politiek in de periode 1878 - 1919. En een boek over het jaar 2000 - uit de jaren 60. Elk boek voor de riante som van 0,50 eurocent. Die kan ik rustig gaan gebruiken voor mijn journalclass.
Bij Selexyz kocht ik ook nog iets leuks:


Van mijn favoriete illustratrice Jane Ray. Eerst lees je het verhaal over de Ark en dan, een verrassing achterin:daar zit de hele Ark. Je kunt 'm uitvouwen - de loopplank valt naar voren en daar kun je alle dieren en meneer en mevrouw Noach omheen zetten. Alle dieren kunnen rechtop staan. De figuurtjes kun je later weer opbergen in een grote envelop. Let ook op de vlaggetjes en de ramen en de voordeur: daar staan de zonen van Noach met hun vrouwen.





En ja, er is een broek gekocht - die winkel - die etage - dat merk - die maat. Dat kun je met je ogen dicht (nou ja, de kleur moet wel spijkerbroekenblauw zijn).

Geen opmerkingen: