dinsdag 1 februari 2011

Kinderboeken

In de nieuwe Flow, die vandaag op de mat lag, staan weer een paar favoriete kinderboeken vermeld: Joop ter Heul, Lotta uit de Kabaalstraat, Madelief...

Dat zet me aan het denken over mijn eigen favorieten. Ja, ik heb ze nog - op zolder in de doos met schatten gekeken. (meteen even de zolder stofzuigen, de was afhalen om te vouwen, nieuwe was in de machine - ik nu toch op dat eind van het huis..). En daar heb ik ze: "De geheime thuin" in het Engels gekocht toen ik met mijn eerste vriendje ging liften door Engeland. Twee jaar gelden kocht ik een nieuwe Nederlandse uitgave, gexefllustreerd door Inga Moore. Kijk eens op het blog van Lupineke, daar lees je meer over Inga. Het boek is prachtig, de illustraties passen perfect bij het verhaal.

Kinderboeken 002 
Twee andere boekjes zijn : "Het witte paardje" en "Henrixebtte's Droomhuis" van Elizabeth Goudge. Later, tijdens tripjes naar Engeland, ontdekte ik, dat zij heel veel boeken geschreven heeft. Ik heb ze langzamerhand bij allemaal verzameld. Die zitten bij elkaar in mijn "schatkist".

Kinderboeken 003 
En wat was er nog meer? O ja, de boeken van Rosemary Sutcliff ... "De adelaar van het Negende" wat speelt in de Romeinse tijd.

Eagle-of-the-ninth 

Ik zie, dat je het in de bibliotheek nog kunt reserveren. Dit is de inhoud: Om de eer van zijn overleden vader te redden gaat een jonge Romein met zijn Britse vriend in het Brittannixeb van de 2e eeuw op zoek naar de verdwenen standaard van zijn vaders legioen.
 

2 opmerkingen:

Willy zei

Van Joop Terheul kan ik me de tv serie nog herinneren. Vond ik erg leuk.
De boekjes van Astrid Lindgren heb ik allemaal en de serie van Lotta keek ik samen met mijn dochter.
Prachtig de illustraties van Inga Moore.
Leuk dat je al die boekjes van Elisabeth Goudge bij elkaar verzameld hebt en zo goed bewaart.
Groetjes

Anny zei

De geheime tuin was ook een van mijn favorieten. Maar het allerliefste was me toch Beugeljong van Anna Hers. Daar schijnt een 2e deel van te zijn: Het beugeljong getrouwd, maar dat heb ik nooit kunnen vinden...