donderdag 27 januari 2011

Ken je de Lytse Byb?

Vandaag op stap voor een speciale opdracht: invallen voor een Lytse Byb collega.

Tasje met rijbewijs en autosleutels? Check!

Boterbammetjes? Check!
Bedrijfskleding? Check!
Route? Check! (compleet met schoolnamen, adressen, telefoonnummer van de Helpdesk).
Eerst naar onze eigen bieb, waar de collega een vergadering moet bijwonen. Ze heeft alles wat ik nodig heb voor me meegenomen. Ik krijg van haar een steekkar, met voor elke school een kratje met inhoud.
Lytse Bybs 005
Okee, daar gaan we!
Van 10.00 tot 12.15 uur de eerste school. Zo ziet m'n werkplek eruit:

Lytse Bybs 007
Inloggen in het bibliotheeksysteem, uit het krat een stapeltje extra mooie boeken halen en uitstallen op een tafel. Een stapeltje boeken, wat teruggebracht is, innemen. Uit het krat de gereserveerde boeken halen en ook innemen. Nu weet ik voor wie ze zijn. Bij de computer klaarleggen, om ze later aan de kinderen te kunnen meegeven. De groepen komen om de beurt boeken uitzoeken. Ik kan ook iets voor hen reserveren, bijv. als er een boekbespreking gedaan wordt. Als iedereen geweest is, computer afsluiten, losliggende boeken opruimen. Op naar de volgende bieb!
Lunchpauze:

Lytse Bybs 009
Volgende school:
Lytse Bybs 011
Zo staan de kasten in hun stilteruimte. Bovenste plank staan de boeken voor volwassenen. Daaronder alle jeugdboeken: informatief, prentenboeken, stripboeken, tijdschriften (Penny, Donald Duck b.v.). Op tafel heb ik al wat van de extra boeken neergelegd.
Dan nog naar de derde school - weer heel anders:
Lytse Bybs 015
De computer staat in het hoekje voor het raam:
Lytse Bybs 014
De kinderen komen netjes met hun boeken naar me toe. We praten een beetje over wat ze meenemen of ik reserveeer iets voor hen. Favoriet? Waar is Wally boeken, boeken over ruimtevaart en huisdieren. Ik ben weer echt aan het innemen en uitlenen en ziet op ooghoogte met de kinderen. Dit contact mis ik wel in onze eigen bibliotheek.
Sinds de bezuinigingen in de gemeente zijn de bibliobussen opgeheven. In plaats daarvan is er gekozen voor de z.g. Lytse (Fries voor: kleine bibliotheek) Byb - een collectie in een school. Een keer per week komt een bibliotheekmedewerkster om de uitlening te doen. Je kunt extra dingen meenemen, reserveringen plaatsen en overleggen met de juffen en meesters. Hebben ze extra boeken nodig? Extra boekjes voor kinderen met dyslexie? Extra eerste leesboekjes?
Het is leuk om dit nu eens goed te bekijken. In de vakantieperiode, als de Lytse Bybs dicht zijn, komen ouders vaak naar onze bibliotheek om toch boeken te kunnen lenen. Ik heb een keer een jongetje gezien, die helemaal wild werd van alle boeken, die hij zag staan. Dit kind was toen de bibliobus gewend. Hij wist nu gewoon niet waar hij het eerst heen moest lopen.

1 opmerking:

Ineke zei

Dat is nog eens leuk! Ik zie hier "mijn Lytse Byb-route"! Ik geniet er elke keer weer van, al die enthousiaste kinderen die zin hebben om boeken te lezen. En die blij zijn met de boeken die ik meebreng. Fijn dat je me kon vervangen. Dit is weer een een heel ander facet van het bibliotheekwerk!