donderdag 14 oktober 2010

Inspiratie van de Knitting & Stitching Show 2010






Dit zijn de boeken, die ik kocht: Stitchscapes en Red van de dames van Double Trouble. Het boekje "Red" is een deeltje uit hun serie. Elk jaar geven ze twee uit, steeds weer andere onderwerpen, elke keer wéér interessant en vol met prachtig werk. Van het blad Stitch kocht ik twee oude nummers. Het blad wordt uitgegeven door The Embroiderer's Guild. Dit blad gaat over handwerken in allerlei technieken, traditioneel én erg modern. Ik kocht in het V&A museum al een boek van Jan Messent: Celtic, Viking & Anglo-Saxon embroidery.

Ik had al eerder eens over haar gelezen, toen ze, in opdracht van Madeira (garens) het ontbrekende stuk van het Tapis de Bayeux borduurde. Ze heeft daar een schitterend werkstuk van gemaakt. Ik vond op YouTube een filmpje over het originele geborduurde tapijt, waarin David Dimbleby uitleg geeft.

Jan heeft zich helemaal in de project verdiept en de technieken uitgeprobeerd. Het boek, wat ik gekocht heb is een logisch vervolg erop. Ze heeft oude borduurtechnieken, op een heel moderne manier, toegepast in beeldige werkstukken. Ik ben erg geïnteresseerd in boeken van textiel. Nu, die staan hier in! The Bayeux Stich Book, The Dressing-Up Book, The Book of Ancient Accessories zijn een paar voorbeelden. Een boek om eindeloos in te snuffelen en daarna geïnspireerd aan het werk te gaan.

Geen opmerkingen: