maandag 8 februari 2010

Seven Ages of Britain dl. 2






Vandaag was deel 2 van de serie "Seven Ages of Britain" op tv. Deze keer "the Age of Worship". Ik vind de manier waarop de onderwerpen behandeld worden heel zorgvuldig. De moord op de aartsbisschop van Canterbury, Thomas Becket werd zo verteld, dat je het haast zag gebeuren in de kathedraal. Het verhaal over de Knights of the Garter (de orde van de Kousenband). De schitterende kapel in Windsor Castle, waar ze bijeen komen en waar hun vaandels en schildplaatjes hangen. Alles even mooi uitgelicht en met duidelijke uitleg. In München is de enig overgebleven middeleeuwse Engelse kroon te zien, die door een huwelijk in Europa terecht gekomen is.



Een ander prachtig voorwerp, wat getoond werd, was het persoonlijke altaarstuk van Richard III. Dit is nu tentoongesteld in de National Gallery in Londen.





Verder had David het ook over de Ronde Tafel van Koning Arthur in Winchester. Het woord "chivalry" (ridderlijkheid) kwam steeds terug.




Na afloop van de uitzending ben ik nog even op de site kijken: hier vind je een quiz om je kennis te testen. Nou, ik moest wel een tijdje knippen, plakken en zoeken voor ik alle antwoorden voor deze uitzending gevonden had. Leuk!! Nu ben ik een NOVICE en moet nog een set vragen (van deel 1) beantwoorden voor ik me een JUNIOR mag noemen.  Tsjk, tsjk, morgen maar...

2 opmerkingen:

Mien B. zei

Ja wat een prachtserie!!!!!
Ik ben ook een grote fan van de B.B.C.

Irene zei

het wordt elke keer mooier en is zo mooi gefilmd.