donderdag 11 februari 2010

Ding 21 Aquabrowser

De Aquabrowser is al een tijdje in gebruik in de bibliotheek van Bolsward. Eerst alleen als Pilot op de publiekspc's. Nu ook als catalogus op de site. De eerste paar dagen, na de introductie op de site, kwamen er een paar mensen bij de Inlichtingenbalie. "Wat hebben jullie nú gedaan!?". Schrok ervan.... check, check, check.. wat kan hier bedoeld worden? Bleek het de Aquabrowser te zijn. "Hoe moet je daar mee werken? Wat moet ik met al die informatie? Hoe zie ik nu of "we" een boek hebben? En nog een paar vragen in dezelfde contekst. Zolang het alleen in de bieb was, was er mee om te gaan. Maar nu ook thuis!!! Dus, weer uitleggen, aanwijzen, begeleiden. "U zult zien, dat het heel veel mogelijkheden heeft, kost een beetje tijd, moet er aan wennen, wij ook (het personeel), heel handig als je een werkstuk/spreekbeurt hebt... Deze Wimmer raakt geheel op dreef met haar wervende praatje.
Alle gekheid op een stokje: ik vind de Aquabrowser heel veel informatie geven. Je moet er écht in thuis raken, geen typefouten maken b.v. Maar, om een klant te helpen, kan ik er wel veel mee: internetbronnen, dvd's, krantenartikelen. Dat heb je niet in Bicat bij de hand. Maar voor de doorsneeklant: "Wat is dat voor "wolk", daar links?" Klikken ze niet op de titel in het midden, maar op een trefwoord in de wolk. "En wat staat daar allemaal in het midden?" Die rechterkant zien ze eerst niet eens. Een enkeling snapt meteen, dat je daar kunt verfijnen.
Soms krijg je twee bladzijdes met boeken "niet in Friesland", voordat je een boek in de provincie krijgt. Ik heb ook al een paar keer gehad, dat ik een boek uit onze eigen collectie nb. niet in de Aquabrowser kon vinden. In Bicat vond ik 'm meteen! Gelukkig kan ik deze laatste dingen bij Akkelien neerleggen.
Als ik een klant uitleg geef, laat ik ze óf via "uitgebreid zoeken" beginnen, óf als ze al bezig zijn, verfijnen door "boeken" aan te klikken. Dan ben je die hele brij aan extra's kwijt. Het zijn allemaal opstartproblemen, natuurlijk.
Ik heb met belangstelling rondgekeken in de catalogus van Ann Arbor. De verschillende zoekmogelijkheden ook uitgeprobeerd. Daar zag ik bij het boek "Winter Garden" van Kristin Hannah (graag gelezen auteur bij ons): no copies available, 44 requests on 3 items. Dan denk ik, dat ze daar toch misschien een paar extra (actuele) exemplaren zouden kunnen bijkopen. (Of zijn wij een beetje hysterisch bezig?) The Lost Symbol - Dan Brown 11 copies available, 74 requests on 130 items lijkt beter.
Als toetje nog bij OBA in de catalogus gedoken - mooie rustige lay out met heel veel informatie: boeken-, muziek- en tijdschriftenblog, vertelmuur, goede catalogus.

Wat de klanten ook missen is het rijtje in de vorige catalogus: ik wil een boek van Saskia Noort - rijtje komt: aanwezig..., uitgeleend..., in andere bieb.... Nu moet je elke titel aanklikken, kijken of Bolsward 'm heeft, aanwezig/uitgeleend. Zoeken om de reserveerknop (heet ineens Zoek & Boek). Terug naar lijst, volgende titel aanklikken, zelfde dingen nog een keer, enz. enz.
Plus de optie bij een titel: andere lezers lazen ook.... Die wordt ook gemist.

Ha, ik merk aan het lange verhaal, dat de Aquabrowser heel wat bij me los maakt. Kijk ook eens bij bibliotheek Assen:
http://xmlcat.biblionetdrenthe.nl/cgi-bin/bx.pl?vestnr=9585;var=portal

2 opmerkingen:

BSWF coaches zei

Die aquabrowser, daar zijn we niet zomaar over uitgepraat, helemaal mee eens. Er zit veel moois in, maar ook in mijn ogen is het niet alles goud wat er blinkt. Het valt me bijvoorbeeld op dat je schrijft: "Je moet geen typefouten maken". Klopt, maar dat zou dus eigenlijk juist wel moeten kunnen hè, met die woordenwolk. Maar vergeet het, dat werkt niet.
En ja, dan Assen hè, weer helemaal anders. Ziet er goed uit, rustig, overzichtelijk.
Groet,
Els

Irene zei

Als ik in de Bicat catalogus een stukje van de titel of een woord met typefout invoer, komt het er haast altijd uit. Bij de Aquabrowser niet- dat moet wel wennen. Je zou toch denken, dat het dan via de woordenwolk eruit komt.