vrijdag 25 december 2009

Kerst 2009

Vanavond genoten we van het opgenomen programma met carols uit King's College in Cambridge. Jaaaren geleden ben ik rondgeleid door Cambridge, toen ik logeerde bij een Engelse kennis van mijn ouders. Ik kan me er vrij weinig van herinneren, wel ,dat we van het ene in het andere college geleid zijn. Nu zat ik met aandacht naar het interieur van de schitterende chapel te kijken. Prachtig houtsnijwerk, het indrukkende plafond en het machtige schilderij "De aanbidding van de Wijzen" van Rubens boven het altaar.

Cambridge

Ik vind de Engelse koorzang geweldig: het effect van de heldere jongensstemmen die omhoog stijgen tot het gezang haast boven je lijkt te hangen. Ik ben ook een keer in de Westminster Cathedral naar een Evensong geweest. Daar werd ook zo prachtig gezongen. Maar dit koor in deze kapel is toch wel echt de top! En er staan hele jonge kinderen bij. Ik schat de jongste een jaar of zeven.

Kings_college_cambridge

Buitenkant

De bouw van de kapel heeft 100 jaar geduurd, steeds gefinancieerd door weer een volgende koning.

http://www.kings.cam.ac.uk/chapel/history.html Hier vind je een overzicht van de geschiedenis van de bouw (in het Engels).

Geen opmerkingen: