maandag 22 juni 2009

Vakantie in Noorwegen 2


foto verwijderd


Zo zaten we op de boot in de observatielounge. Het vakantieseizoen is duidelijk nog niet begonnen. Alle ruimte en heel rustig. Ik had, eigenlijk tegen beter weten in een breiwerkje meegenomen. Tijdens de uren, die we naar het voorbij glijdende landschap keken, heb ik een flink stuk kunnen doen.




Hier zie je een gedeelte van de rij fans, die staat te wachten op toegang naar het terrein, waar het concert van Bruce Springsteen gehouden gaat worden. De hele middag en avond liepen mensen door de stad. Door de groepen tegemoet te lopen kwamen we uit op het station. Dit is altijd een favouriete plek van mijn man. Effe treintjes kijken!!
Naast het station is de hoofdvesting van de bibliotheek van Bergen. Een tamelijk gesloten gebouw, stevig gebouwd, grote deur, kleine ramen. Binnen vond ik het prettig, boven een grote muziekafdeling, de kinderafdeling zit daar ook. Met een enorm, leren bankstel (vol met knuffeldieren, dat wel), lage kasten en een bijzondere boom:




Hieraan hangen taaltasjes, bedoeld voor buitenlandse ouders. Zij vinden in zo'n tasje boeken in hun eigen taal en in het Noors. Er zit van alles in: prentenboeken, cd's, tijdschriften. Zo leren ze samen met hun kinderen, beide talen.




Zo ziet de begane grond eruit. De balies zijn voor de inlichtenmedewerksters. Ze hebben trouwens ook verschillende mannen in dienst. Ik zag een man achter de balie op de Muziekafdeling en twee jonge mannen, die aan de inname en uitgifte balie werken. Ze hebben handmatige inname balies, maar ook apparatuur waar de klant het zelf kan doen. Deze staan verspreid over de hele bibliotheek ruimte. Ik heb in elk geval 5 plekken gezien. Wij hebben er twee, die in de entreeruimte van de bibliotheek staan. Wij hebben ook maar 10.000 inwoners. Bergen heeft er 240.000. In Noorwegen is de bibliotheek gratis, voor iedereen, van elke leeftijd. Alleen, als je je pasje kwijt bent, dan betaal je Nok 20,-- voor een nieuwe (omgerekend  2,50 euro). Ik ben vergeten te vragen of reserveren en verlengen ook iets kost. Maar gezien het beleid, zal dat wel niet zo zijn. 

1 opmerking:

MossKate zei

It's great that we are able to receive the credit loans and it opens up new chances.