zaterdag 24 januari 2009

Quilts, Kunst met een Q, dl. 2

Het mooie is ook, dat er moderne en heel oude quilts door elkaar opgesteld staan. In de techniekenzaal met oa werkstukken in Stack ''n Wack, ruimtelijk werk van Lucie Huig, klassieke quilts van Tjallie, Yke en Jet, staat in een vitrine prachtig zaanlands stik werk. Mutsjes, jakjes, mouwtjes allemaal even fijntjes en geweldig bewerkt. Daarna zagen we moderne kragen gebaseerd op klassieke kanten kragen. Ook hier weer moderne materialen verwerkt tot daagbare objecten. Na het Quiltcafé, waar het heel gezellig was met gastvrouwen aan het werk en bezoekers erbij. Ik bleef een tijdje ronddwalen bij de Art Quilts. De tentoonstelling is verzorgd door European Art Quilt Foundation. Hier hangen moderne werkstukken om heel lang naar te kijken. Technieken als machinaal quilten, stof bewerken, foto's afdrukken.. het is er allemaal. Een gedeelte van de werkstukken hangt aan de wanden, andere staan op een groot model schildersezel. Prachtig gedaan. Daarna aansluitend mooi patchworkwork van de Miao, geinige tassen (in de vorm van honden) die ik graag voor mijn verjaardag zou krijgen. Ook nog een Aidsquilt en bevrijdingsrokken. Er is teveel om op te noemen!



Na de koffie nog het laatste "gebakje": de Schatkamer en de Theaterzaal. Prachtig uitgelicht in de donkere ruimte staan hier schitterende oude kledingstukken: doorgestikte rokken en jakjes, ochtendjassen. Het ene nog mooier dan het andere. Wat een technische kwaliteit! De quilt van Ted Storm is één van de krenten in de pap. Maar ook het bed van de prinses op de erwt en het wiegje met de babykleertjes.

Ik vond het prachtg! Niet dat ik barstend van de inspiratie naar huis stoof om in mijn lappen te duiken. Maar onder de indruk van het overzicht, wat de tentoonstelling gaf. Plus het  gesprek wat er onstond tussen de leden van de groep en de uitwisseling van kennis. Na afloop zijn we door de koude regen naar de Italiaan gegaan om daar nog met elkaar een hapje te eten. Dan heb je echt eens de tijd om door te praten over wat er allemaal te zien was.
Ik vond de babykleertjes heel ontroerend en ook het boekje met alle ingeplakte lapjes van een meisje. Het was een echt stalenboekje geworden in een oud schoolschriftje.

Geen opmerkingen: