woensdag 10 september 2008

Workshop in de bieb

Vandaag heb ik de workshop "Zoek niet langer, leer vinden" gegeven. Een workshop over de digitale bestanden in de bibliotheek. Uitleg over het gebruik van de catalogus, de Aquabrowser en de databanken. Alles te raadplegen in de bibilotheek. Gisteren heeft collega A. nog een interview erover gegeven in het programma "Omnium" bij de Omrop.

Vanmorgen om negen uur al in de bibliotheek om de beamer, laptop en het scherm klaar te zetten. Er is door de collega's van de digitale werkgroep een PowerPoint presentatie gemaakt. Die zit in de laptop en ik zet de catalogus en de Aquabrowser alvast in de taakblak. Daarna de PowerPoint in de beginstand en dan is het wachten op mijn deelnemers. Er hebben zich zeven dames opgegeven. Terwijl we op de laatste mevrouw wachten, komt er ook nog een meneer binnen wandelen. Komt prima uit, we hebben 8 computers in het internet cafxe9.

Eerst vertel ik het programma voor vanmorgen, dan start ik het eerste deel: hoe werkt de catalogus, wat kun je vinden in de Aquabrowser en wat is het verschil ertussen. De catalogus geeft je alles (boeken, dvd's, cd's, muziek, Friese boeken) binnen ons Cluster in de Sxfbd Westhoek. De Aquabrowser geeft alles uit de bibilotheken in heel Friesland en werkt iets anders, nl. met een woordboom (associaties). Je kunt heel uitgebreid zoeken: tijdschriftartikelen, vragen uit Al@din, krantenartikelen, romans, informatieve boeken. Na de uitleg: zelf aan de slag! Ik heb vragen, maar het mooiste is de eigen zoekactie. En dat gebeurt ook, de aantekenboekjes liggen naast het toetsenbord. Ik had voor de zekerheid nog in een paar tijdschriften wat boekrecenties opgezocht. Daar zijn we niet eens aan toe gekomen. Om elf uur nog een tweede bakje koffie en daarna snel verder: de databanken. Ook hier eerst een PowerPoint presentatie met uitleg. Daarna duiken we weer in de info achter al die knoppen op het scherm: Literom,Fictierom, Uittrekselbank, Romanadvies, ConsumentenbondOnline, Gezondheidsbank, Wetswinkel.. de tijd vliegt om. Ik loop van de xe9xe9n naar de ander, steeds zijn er nieuwe dingen aan te wijzen en uit te leggen.

Even na twaalf uur sluit ik de workshop af. Aan de reacties merk ik, dat het gelukt is om de mensen vertrouwen te geven om achter de pc te schuiven. Ze hebben meer inzicht in de mogelijkheden van de catalogus en de databanken gekregen. Tussen neus en lippen door heb ik ook veel uitleg gegeven over het werk in de bibliotheek.

Ik ben de eerste in het Cluster die de workshop geeft, de collega's in de andere bibliotheken komen later in de maand of pas in het voorjaar. Ik ben blij, dat het  goed gegaan is. Ik merk, dat ik er goed over kan vertellen en me goed voorbereid heb.

Geen opmerkingen: