maandag 28 april 2008

Kikker is wakker!




Hoera! Wie zat daar vanmorgen ineens onder de stoelen in de zithoek? Mr. Kikker himself!
In de omgeving hoorde mijn man gisteren al eentje kwaken. Dus extra opletten bij onze eigen vijver. Nu daar nog een net overheen zit, moet hij daar natuurlijk niet in verstrikt raken. Ondanks het rustige warme weer zagen we nog niets. Vanmorgen, met het zachte, vochtige weer, zat hij ineens bij de stoelen in het rond te kijken. Snel het schepnetje erbij en zo verdween hij onder begeleiding weer in de grote vijver. Het zomerseizoen kan beginnen!

We hebben elk jaar wel één of twee kikkers. Toen er nog geen schrikdraad om de vijver zat, werden ze door de katten gevangen. Grote opschudding, natuurlijk. Omdat mijn atelier toen nog op zolder was, hing ik regelmatig uit het dakraam om de zaak in de gaten te houden. Er waren toen ook nog maar net een stel vissen uitgezet. Ook die kon ik helaas niet allemaal redden. Eén van de kattenjongens was er helemaal gek van. Hij liep over de rand van de vijver en viel er haast in van opwinding. Nadat ik een ultimatum gesteld had, kwam er een setje schrikdraad voor kleine huisdieren. De baas staat voor niets! Dat is echt de oplossing. Het staat alleen in de zomer aan en de katten gaan er met een grote boog omheen. In de winter zit er een groot net omheen, vanwege de passerende reigers.

Een paar jaar geleden hadden we een volwassen kikker. Een joekel was het. Toen kwamen we tot de ontdekking, dat een kwakende kikker in je tuin geen lolletje is. Als ze in de vijver omhangen is het leuk om naar te kijken, maar dat geluid! Zodra wij op bed lagen begon het. Het ging ook de hele nacht door. Berichten uitwisselen met neven en nichten uit de omgeving, je begrijpt het wel. Dus, het raam maar dicht. Klachten van de achterburen (die zelf luide muziek hadden opstaan). Eén keer is mijn man er 's nachts heen gegaan. Toen hij terug kwam was het heerlijk stil in de tuin. Dit kwam omdat er bedreigingen geuit waren: "Als je nu je bek niet dichthoudt, stop ik je pootjes erin". Zoiets was het wel geweest, zei mijn man voldaan. De volgende dag heeft de kikker zijn valiesje gepakt en is vertrokken naar familie, in de sloot bij het kerkhof hier vlakbij.

Vanmiddag las ik in het mei nr. van "Bloemen & Planten", dat 2008 het Jaar van de Kikker is. Je kunt op 24 en 25 mei mee doen aan het Plonzenweekeinde. Het gaat erom, dat je het aantal plonzen en kikkers telt. Zie voor meer info en een formulier op www.plonzenweekeinde.nl.

Geen opmerkingen: